Vi kom över havet – Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Identitet och migration
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I undervisningen ska eleverna möta skönlitteratur från olika tider och kulturer, diskutera och analysera texter samt reflektera över sin egen och andras identitet, migration och livsvillkor. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. |
[Läroplan för gymnasieskolan, Gy11]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera boken "Vi kom över havet" av Julie Otsuka.
- Diskutera kortfattat författarens bakgrund och kontexten för boken.
- Ställ frågor om elevernas kännedom kring identitet och migration.
- Redogör för bokens handling och centrala teman.
- Förklara vikten av att förstå historiska och samtida perspektiv på migration.
2. Textanalys (15 min)
- Läs ett avsnitt ur boken tillsammans.
- Analysera språkbruk och stilval i texten.
- Diskutera hur språket speglar kvinnornas känslor och upplevelser.
- Identifiera centrala teman som identitet och anpassning.
- Reflektera över hur bokens röst (det kollektiva vi) påverkar berättelsen.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i mindre grupper.
- Diskutera följande frågor: Hur påverkar migration identitet? Vad innebär det att lämna sitt hemland?
- Sammanfatta diskussionerna för klassen.
- Uppmuntra eleverna att dela med sig av personliga erfarenheter eller åsikter.
- Ställ öppna frågor för att fördjupa diskussionen.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll.
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig.
- Diskutera hur temat migration kopplar till dagens samhälle.
- Förbereda eleverna för nästa lektion där de ska fördjupa sig i ett specifikt öde från boken.
- Utvärdera lektionen och ta emot synpunkter från eleverna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Migrationens påverkan på identitet: Migration kan leda till en förändrad identitet när individer anpassar sig till nya kulturer. Det kan skapa konflikt mellan ursprunglig och ny identitet.
- Kollektivt vs. individuellt: Textens kollektiva "vi" ger en gemensam röst men kan dölja individuella berättelser. Vikten av att höra och förstå varje individs historia.
- Historiska kontexter: Förståelse för hur migration har sett ut historiskt, särskilt för japanska kvinnor under tidigt 1900-tal.
- Språk och kultur: Hur språkbruk i litteratur kan återspegla kulturella normer och värderingar, och hur det bidrar till identitet.
- Samhälleliga strukturer: Diskussion om hur samhälleliga missförhållanden påverkar individers liv och identitet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Identitet | En persons eller grupps känsla av att vara sig själv eller tillhöra en viss grupp. | Härstammar från latinska "identitas", som betyder "att vara samma" |
Migration | Rörlighet hos människor från en plats till en annan, ofta för att bosätta sig permanent. | Från latin "migratio" som betyder "flyttning" |
Kollektiv | Något som rör en grupp snarare än enskilda individer. | Från latin "collectivus", som betyder "samlad" |
Anpassning | Processen där individer eller grupper justerar sig till nya miljöer eller förhållanden. | Från franska "adapter" och latin "adaptare", som betyder "att anpassa" |
Missförhållanden | Oönskade eller orättvisa förhållanden i samhället. | Består av "miss" och "förhållande", där miss syftar på något felaktigt. |
Diskussionsfrågor
A. Hur kan man förstå identitetens förändringar hos individer som migrerar? Vilka faktorer spelar in?
B. Vilka likheter och skillnader kan ni se mellan tidigare och nuvarande migrationsberättelser? Hur ser samhällets mottagande ut i olika tider?
C. Tänk er att ni är en av kvinnorna i boken. Vilka känslor skulle ni ha under resan och vid ankomsten till det nya landet? Hur skulle ni hantera dessa känslor?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en kort dramatisering av ett specifikt öde från boken. Varje grupp väljer en karaktär och skriver en dialog baserat på bokens innehåll. De ska inkludera centrala teman som identitet och anpassning i sin dramatisering. Grupperna får 20 minuter att förbereda sig och sedan presentera sina dramatiseringar för klassen. Denna aktivitet syftar till att fördjupa förståelsen av karaktärernas känslor och utmaningar.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad handlar "Vi kom över havet" om? | Boken handlar om unga japanskor som migrerar till USA för äktenskap och deras upplevelser. |
2. Vilka centrala teman tas upp i boken? | Identitet, migration, anpassning och samhälleliga missförhållanden är centrala teman. |
3. Hur påverkar migration identiteten? | Migration kan leda till förändringar i hur individer ser på sig själva och hur de uppfattas av andra. |
4. Vad är skillnaden mellan kollektiv och individuell berättelse? | Kollektiv berättelse ger en gemensam upplevelse medan individuell berättelse fokuserar på personliga erfarenheter. |
5. Vilka känslor upplever karaktärerna? | Känslor av längtan, osäkerhet, hopp och förtvivlan är vanliga bland karaktärerna. |
6. Hur speglas samhälleliga missförhållanden i boken? | Genom kvinnornas upplevelser av orättvisor och svårigheter i det nya landet. |
7. Hur kan språk påverka identitet? | Språk kan vara en del av identiteten och påverka hur vi uppfattas och hur vi interagerar med andra i en ny kultur. |
8. Vilken historisk kontext påverkar berättelsen? | Berättelsen utspelar sig under tidigt 1900-tal, en tid präglad av stora migrationsrörelser och förändringar i samhällsstrukturer. |
Hemuppgift
Som hemuppgift får eleverna i uppgift att skriva en personlig reflektion kring ett migrationsöde, antingen baserat på en karaktär från boken eller en verklig person. De ska beskriva hur migration har påverkat identiteten hos den karaktären/personen och koppla det till teman som diskuterats under lektionen. Reflektionen ska vara mellan 500-700 ord och lämnas in vid nästa lektion. Denna uppgift syftar till att fördjupa elevernas förståelse för hur migration påverkar individer på ett personligt plan.
Citat
”Det är inte bara våra fysiska resor som formar oss, utan också våra inre resor.” – Maya Angelou, 1997.
Detta citat knyter an till lektionen genom att belysa hur migration inte bara handlar om det fysiska flyttandet, utan även om de känslomässiga och identitetsmässiga förändringar som sker inom oss.