Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Teknik
Tema: Enkla maskiners historia
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Enkla maskiner genom historien och deras påverkan på människans arbete och liv. | Eleven kan beskriva hur enkla maskiner har utvecklats och använts genom historien. |
[Lgr22, Teknik, Åk. 6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till enkla maskiners historia (10 min)
- Förklara vad en enkel maskin är och ge exempel på några av de första enkla maskiner som utvecklades, t.ex. hävstänger och lutande plan.
- Diskutera kort hur dessa maskiner har förändrat mänsklighetens arbete.
2. Historiska exempel (15 min)
- Gå igenom viktiga tidpunkter i historien där enkla maskiner har spelat en avgörande roll, till exempel:
- Hjulet
- Pappersmaskinen
- Kranar
- Diskutera hur dessa innovationer påverkat samhället.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en specifik enkel maskin att forska om och presentera för klassen.
- De ska identifiera när den uppfanns, vem som uppfann den, och dess användning.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta viktiga punkter från lektionen.
- Ställ frågor om vad eleverna har lärt sig och diskutera hur dessa maskiner fortfarande är relevanta i dagens samhälle.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Historik: Hur olika enkla maskiner har varit avgörande för teknisk och industriell utveckling.
- Innovation: Förståelse för hur teknologiska innovationer i enkla maskiner har förändrat livskvalitet.
- Kulturell påverkan: Hur enkla maskiner har påverkat olika kulturer och samhällen genom tiden.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Uppfinning | En ny idé eller skapelse som gör något enklare eller mer effektivt. | Latin: “invenire” – att hitta. |
Hjulet | En av de mest grundläggande och viktiga uppfinningarna för transport och industri. | Fornnordiska: “hjul”. |
Pappersmaskin | En maskin som revolutionerade produktionen av papper. | Franska: “machine à papier”. |
Kran | En typ av enkel maskin som används för att lyfta och flytta tunga objekt. | Latin: “grua” – kran. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken enkla maskin tror du har haft störst påverkan på människans historia? Varför?
- B. Kan du tänka på någon modern uppfinning som bygger vidare på principerna av enkla maskiner? Ge exempel.
- C. Hur ser du på samverkan mellan teknik och människa genom historien? Hur har det förändrats?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en tidslinje över enklare maskiners utveckling. De ska välja fyra-fem apparater och placera dem på tidslinjen med korta beskrivningar av deras funktion och betydelse. Tidslinjen ska presenteras för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vilken var den första enkla maskinen som nämndes i lektionen? | (Öppet svar) |
2. Hur påverkade hjulet människors liv? | (Öppet svar) |
3. Finns det några negativa aspekter av dessa uppfinningar? | (Öppet svar) |
4. Vilka kända uppfinnare känner du till, och vad har de gjort? | (Öppet svar) |
5. Hur kan vi lära oss av historien om uppfinningar? | (Öppet svar) |
6. Vilken uppfinning skulle du vilja se i framtiden? | (Öppet svar) |
7. Diskutera skillnaderna mellan gamla och moderna enklare maskiner. | (Öppet svar) |
8. Varför är det viktigt att känna till historien om uppfinningar? | (Öppet svar) |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en enkel maskin som intresserar dem och skriva en kort uppsats på 1-2 A4-sidor om dess historia, betydelse och användning i dagens samhälle. Uppsatsen ska inkludera bilder och källor.
Citat
“Inga stora idéer kan nänken realiseras, utan att föregås av jätte uppfinningar.” – Thomas Edison
Detta citat knyter an till lektionen genom att påminna oss om hur uppfinningar har varit avgörande för vår utveckling och användning av enkla maskiner.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- Word – Skapar ett dokument.
- PPT – Skapar en PPT.
- Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.