Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Teknik
Tema: Hållbar utveckling
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Teknikens roll i samhället och hur teknik kan bidra till en hållbar utveckling. | Eleven kan beskriva enkla samband mellan tekniska lösningar och hållbar utveckling. |
Under vilka förutsättningar som hållbar utveckling kan uppnås. | Eleven kan ge exempel på vad hållbar utveckling innebär och hur det kan påverka människors liv. |
[Lgr22, Teknik, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till hållbar utveckling (10 min)
- Definiera termen hållbar utveckling och dess tre dimensioner: ekologisk, ekonomisk och social.
- Ge exempel på hur hållbar utveckling påverkar byggande och teknik.
- Diskutera varför detta är viktigt för framtiden.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och låt dem diskutera vad de tror är hållbara och ohållbara konstruktioner.
- Ge varje grupp några frågor att fundera över: Vad gör en konstruktion hållbar? Vilka material skulle ni välja för att bygga hållbart?
3. Presentation av grupperna (15 min)
- Ge varje grupp 2-3 minuter att presentera sina tankar om hållbar utveckling och konstruktion.
- Samla in synpunkter från resten av klassen efter varje presentation.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionens innehåll och lyft fram elevernas insikter och frågeställningar.
- Diskutera hur eleverna kan tillämpa dessa kunskaper i sina egna projekt och konstruktioner.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Hållbar utveckling: Vad betyder det och vilka tre dimensioner ingår?
- Teknikens roll: Hur påverkar teknik våra liv och miljö?
- Konstruktionens påverkan: Vilken effekt har byggnader på miljön?
- Materialval: Hur kan valet av material påverka hållbarheten?
- Ekologiska och sociala faktorer: På vilka sätt påverkas vi människor av hållbar teknik?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hållbar utveckling | Utveckling som tillfredsställer nuvarande behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter. | Från svenskans “hållbar” och “utveckling”. |
Konstruktion | Byggnadsverk eller strukturer, t.ex. hus, broar. | Kommer från latin “constructio”. |
Ekologisk | Relaterar till relationen mellan organismer och deras miljö. | Från grekiska “oikos” (hus) och “logos” (lära). |
Teknik | Användandet av vetenskapliga kunskaper för praktiska tillämpningar. | Från grekiska “techne” (konst) och “logia” (studie). |
Materialval | Beslutet om vilka material som ska användas i konstruktion. | Svensk term, kopplad till material. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi som individer bidra till en mer hållbar värld genom våra val i vardagen?
- B. Vilken teknik tror ni är mest viktig för att skapa hållbara städer? Provocera gärna fram olika åsikter.
- C. Kan ni ge exempel på en byggnad eller konstruktion som ni tror är hållbar? Vad gör den hållbar enligt er?
Aktivitet
Som en aktivitet kan eleverna få i uppgift att skissa på ett eget projekt av en hållbar byggnad. De ska integrera sina insikter om hållbarhet, materialval, och tekniska lösningar. Eleverna ska ta hänsyn till både ekologiska och sociala aspekter och presentera sina skisser för klassen. Detta kan göras i grupper eller individuellt och fungera som en grund för kommande lektioner.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är hållbar utveckling? | En utveckling som inte äventyrar framtiden. |
2. Nämn en dimension av hållbar utveckling. | Ekologisk, ekonomisk eller social. |
3. Hur påverkar teknik vår miljö? | Genom materialval och konstruktionens påverkan. |
4. Ge ett exempel på ett hållbart material. | Trä, återvunnet material, etc. |
5. Vad står teknik för? | Användning av vetenskapliga kunskaper. |
6. Vad innebär ekologisk hållbarhet? | Bevarande av ekosystem och biologisk mångfald. |
7. Vilka faktorer påverkar social hållbarhet? | Mänskliga rättigheter, jämlikhet. |
8. Hur kan teknik främja hållbarhet? | Genom innovativa och effektiva lösningar. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna skriva en kort uppsats (1-2 A4 sidor) om en hållbar byggnad de känner till eller har besökt. De ska beskriva byggnadens hållbara funktioner och diskutera vilka material som används samt deras fördelar.
Citat
“Vi kan inte lösa våra problem med samma tänkande som vi använde när vi skapade dem.” – Albert Einstein, 1933. Detta citat belyser vikten av innovativt och hållbart tänkande i relation till teknik och konstruktion.