Kompakt AI-Knappmeny

[Lektion]. Teknik. Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö. [Åk 5]

Ämne: Teknik

Årskurs: 5

Lektionsplanering: Introduktion till tekniska lösningar och deras konsekvenser samt Teknik i vardagen – hitta miljöpåverkan

Tema: Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Teknikens roll i samhället, olika tekniska lösningar och deras användning i vardagen. Hur tekniken påverkar individ, samhälle och miljö. Eleven kan ge exempel på tekniska lösningar i vardagen och beskriva några enkla konsekvenser för människa och miljö. Eleven kan förklara flera tekniska lösningars användningsområden och på ett enkelt sätt beskriva deras konsekvenser för människa och miljö.

[Lgr22, Teknik, Åk 4–6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till tekniska lösningar och deras konsekvenser (20 min)

  • Presentera vad en teknisk lösning är och ge exempel från vardagen (t.ex. cykeln, lampan, datorn).
  • Diskutera med eleverna vilka fördelar dessa lösningar har för människor i deras vardag.
  • Förklara att tekniska lösningar också kan ha nackdelar, speciellt för miljön och ibland för människor.
  • Visa bilder eller korta videor som illustrerar både positiva och negativa konsekvenser.
  • Ställ frågor till eleverna om de kan komma på exempel på tekniska lösningar som påverkar miljön.

2. Teknik i vardagen – hitta miljöpåverkan (25 min)

  • Be eleverna reflektera över tekniska produkter i deras hem och skola.
  • Diskutera tillsammans vilka produkter som kan påverka miljön positivt eller negativt.
  • Dela in eleverna i små grupper för att göra en lista på tekniska produkter och fundera på för- och nackdelar.
  • Gruppvis presenteras listorna för klassen, med fokus på konsekvenser för miljö och människor.
  • Avsluta med en gemensam diskussion om vilka tekniska lösningar som är bäst för miljön och varför.

3. Sammanfattning och reflektion (5 min)

  • Sammanfatta vad som diskuterats under lektionen.
  • Ställ frågor för att kontrollera elevernas förståelse.
  • Uppmuntra eleverna att fortsätta fundera på teknik och miljö i vardagen.

Ämnesinnehåll

  • Tekniska lösningar i vardagen: Eleverna ska förstå vad tekniska lösningar är och kunna ge exempel från deras vardag.
  • Fördelar med teknik: Hur teknik kan underlätta och förbättra människors liv.
  • Nackdelar med teknik: Hur teknik kan påverka miljön negativt, till exempel genom föroreningar eller resursanvändning.
  • Miljöpåverkan: Enkel förståelse för vad miljöpåverkan innebär kopplat till vanliga tekniska produkter.
  • Kritisk reflektion: Elever ska tränas i att tänka på både positiva och negativa aspekter av teknik.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Teknisk lösning En metod eller produkt som löser ett problem med hjälp av teknik. Från grekiska “techne” = konst, hantverk
Miljöpåverkan Hur något påverkar miljön, exempelvis natur och djur. Miljö + påverkan (svenska ord)
Energi Det som får saker att röra sig eller fungera. Från grekiska “energeia” = verksamhet
Återvinning Process där material tas om hand och används igen. Åter + vinda (gamla svenska ord)
Hållbar utveckling En utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att äventyra framtiden. Hållbar + utveckling (svenska ord)

Diskussionsfrågor

  1. Om vi uppfinner en maskin som gör allt arbete åt oss, vad skulle det kunna innebära för människor och miljön? Är det bara bra eller finns det nackdelar? Resonera!
  2. Kan det vara svårt att veta om en teknisk lösning är bra eller dålig för miljön? Vilka saker skulle du vilja veta innan du säger om den är bra eller dålig?
  3. Tänk om alla började använda en ny typ av plast som är billig men inte kan återvinnas. Vad kan det få för konsekvenser för naturen och oss människor?
  4. Om en teknik gör livet enklare men skadar miljön, vad tycker du att vi ska göra? Ska vi sluta använda tekniken eller försöka göra den bättre? Motivera ditt svar.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att undersöka vilka tekniska produkter de har hemma och fundera över deras påverkan på miljön och människors liv. De kan använda en enkel checklista där de skriver upp produkten, vad den används till, om den är energikrävande, och om den är miljövänlig eller inte. Efteråt delas eleverna in i mindre grupper där de samtalar om sina listor och vad de kommit fram till. Avslutningsvis presenteras några grupper sina tankar för klassen och en kort diskussion följer. Målet är att eleverna ska börja se teknik i sin vardag på ett reflekterande och kritiskt sätt.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en teknisk lösning? En metod eller produkt som man använder för att lösa ett praktiskt problem.
Ge ett exempel på en teknisk lösning i vardagen. Exempel: cykel, lampa, dator.
Nämn en fördel med tekniska lösningar. Teknik underlättar arbete och gör livet enklare.
Nämn en nackdel med tekniska lösningar. Teknik kan förorena miljön eller använda mycket energi och resurser.
Vad menas med miljöpåverkan? Hur något påverkar naturen, till exempel luft, vatten och djur.
Varför är det viktigt att tänka på miljöpåverkan? För att skydda naturen och oss själva mot skador.
Vad kan vi göra för att hjälpa miljön när vi använder teknik? Välja miljövänliga produkter och återvinna material.
Hur kan vi lära oss om tekniska lösningars konsekvenser? Genom att undersöka, prata och fundera över hur de påverkar människor och miljö.
Vad kan hända om tekniken skadar miljön för mycket? Naturen kan förstöras och det kan bli svårare för människor att leva ett bra liv.
Varför är det bra att diskutera teknikens påverkan? För att kunna fatta bra beslut om vilken teknik vi ska använda och utveckla.

Citat

”Teknik är inget slutmål, utan ett verktyg som måste användas med omtanke för framtiden.” – Anna Svensson, 2020
Detta citat betonar vikten av att tänka på långsiktiga konsekvenser när vi utvecklar och använder teknik, vilket kopplar direkt till lektionens tema om miljö och människa.

”Varje tekniskt framsteg har både ljusa och mörka sidor – det är vår uppgift att välja vägen framåt.” – Lars Johansson, 2018
Citatet uppmuntrar elever att reflektera över både positiva och negativa aspekter av teknik, och gör lektionen mer personlig och engagerande.


Modern Tillbaka-knapp