Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 3
Ämne: Teknik
Tema: Skapa eget musikinstrument
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att skapa och konstruera produkter i olika material samt att förstå grundläggande teknik- och designbegrepp. | Eleven kan genomföra och redovisa en enkel produkt i teknik, och med viss säkerhet använda material, verktyg och teknik för produkten. |
[Lgr22, Teknik, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till lektionen (10 min)
- Presentera temat för dagen, att skapa egna musikinstrument.
- Förklara vad ett musikinstrument är och visa exempel på olika typer av instrument.
- Diskutera kort vad ljud är och hur det kan skapas.
2. Materialgenomgång (15 min)
- Visa eleverna de material som finns tillgängliga (återvinningsmaterial, gummiband, lädor, pinnar, etc.).
- Diskutera egenskaper hos olika material och hur de kan användas för att skapa ljud.
- Betona vikten av säkerhet när man använder eventuella verktyg.
3. Design av instrumentet (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem tid att brainstorma och skissa på sina instrument.
- Varje grupp ska beskriva vilket ljud de vill skapa med sitt instrument.
- Hjälp grupperna att bestämma val av material.
4. Konstruktion (10 min)
- Låt eleverna börja konstruera sina musikinstrument med det material de valt.
- Gå runt i klassrummet och ge stöd och vägledning vid behov.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ljud och vibrationer: Lär om hur ljud uppstår genom vibrationer och hur olika instrument fungerar.
- Återvinning: Din möjlighet att använda material som annars skulle kastas bort för att skapa något nytt.
- Grupparbete: Att arbeta tillsammans i grupper för att lösa problem och skapa något gemensamt.
- Kreativitet: Vikten av att få utlopp för sin kreativitet genom konstruktion och design.
- Reflektion: Att tänka över vad man har lärt sig efter genomförd aktivitet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Instrument | Ett föremål som används för att producera musikaliska ljud. | Kommer från latin “instrumentum” som betyder “verktyg” |
Vibration | En snabb rörelse fram och tillbaka, vilket skapar ljud. | Kommer från latin “vibratio” som betyder “att skaka” |
Återvinning | Processen av att ta bort och bearbeta material för att skapa nya produkter. | Kommer från latin “re-cyclare” som betyder “att cykla tillbaka” |
Konstruktion | Handlingen att bygga eller skapa något. | Kommer från latin “constructio” som betyder “att bygga” |
Design | Planering och skapande av en produkt eller objekt. | Kommer från latin “designare” vilket betyder “att markera” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur tror ni att de ljud instrumenten gör påverkar musiken vi hör i våra liv?
- B. Vilka olika material skulle ni vilja använda om ni fick fria händer att skapa ett instrument?
- C. Hur kan ni samarbeta i er grupp för att förbättra era skapelser och lärdomar?
Aktivitet
Eleverna kommer att arbeta i par eller i små grupper för att skapa sina musikinstrument. De får använda återvunnet material som plastflaskor, kartonger, gummiband och mer. De ska även skissa på sina designlösningar innan de börjar bygga. Varje grupp ska dessutom kort förbereda en presentation för att redogöra för sin designprocess och de ljud de hoppas kunna skapa med sitt instrument.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vilka material använde du för ditt instrument? | Exempelvis kartonger, gummiband |
2. Vilken typ av ljud ville ni skapa? | Exempelvis ett starkt eller mjukt ljud |
3. Hur skiljer sig ljudet från olika instrument? | Genom olika material och konstruktion |
4. Vad var en utmaning ni stötte på under skapandet? | Att få instrumentet att låta som avsett |
5. Vad lärde ni er om ljud och vibrationer? | Och deras roll i musikskapande |
6. Använde ni något särskilt verktyg? | Ja, exempelvis sax eller tejp |
7. Hur samarbetade ni i gruppen? | Genom att dela idéer och arbeta tillsammans |
8. Vilka förbättringar skulle ni kunna göra nästa gång? | Testa fler material eller metoder |
Hemuppgift
Eleverna ska tänka på sitt instrument och skriva en kort rapport om:
- Hur de skapade instrumentet, vilka material de använde.
- Vilket ljud instrumentet gör och varför de valde just det ljudet.
- Några utmaningar de stötte på och hur de löste dem.
Detta arbete ska vara 1-2 sidor A4, textstorlek 12.
Citat
“Musik kan förändra världen eftersom den kan förändra människor.” – Bono, 2005. Detta citat betonar kraften i musik och hur den kan påverka oss alla, vilket knyter an till lektionen om instrument och ljud.