Lektion. Teknik. Söka reda på olika energikällor. [Åk. 4-6]

Lektionsplanering

Årskurs:

Åk. 4-6

Ämne:

Teknik

Tema:

Söka reda på olika energikällor

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Teknik, människa, samhälle och miljö. Några tekniska system och hur de påverkar människa och miljö, exempelvis olika energikällor.
Möjligheter, risker och säkerhet vid teknikanvändning i vardagen. Konsekvenser av teknikval för människa och miljö.
Eleven ger exempel på tekniska lösningar och beskriver på ett enkelt sätt några av deras för- och nackdelar för individ och miljö samt hur de har förändrats över tid.
Eleven undersöker tekniska lösningar och beskriver på ett enkelt sätt hur några delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.
Källa:

[Lgr22, Teknik, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till energikällor (10 min)
  • Presentera begreppet energikällor.
  • Diskutera olika typer av energikällor, till exempel sol, vind och vatten.
  • Använd bilder eller diagram för att förklara energikällornas funktion.
  • Ställ frågor om elevernas kännedom kring energikällor.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i smågrupper.
  • Låt varje grupp diskutera för- och nackdelar med de energikällor ni har gått igenom.
  • Instruera grupperna att välja en energikälla att djupdyka i.
  • Fråga grupperna om deras valda energikälla och låt dem redovisa kort för klassen.
3. Undersökning och presentation (15 min)
  • Ge eleverna tid att utföra en enkel undersökning om den energikälla de valt.
  • Be eleverna använda internet eller böcker för att samla in information.
  • De ska förbereda ett kort muntligt framförande om den energikälla de valt.
  • Stötta eleverna i att identifiera viktiga fakta och frågor att ta med.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Gå igenom vad eleverna har lärt sig om energikällor.
  • Diskutera kort hur valet av energikälla kan påverka miljön.
  • Fråga om något kunskap om energikällor har förändrats genom lektionen.
  • Avsluta med att koppla diskussionerna till teknikens roll i samhället.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Energikällor: Förstå skillnaderna mellan förnybara och icke-förnybara energikällor samt deras betydelse för samhället.
  • Tekniska system: Hur olika energikällor används inom olika tekniska system, till exempel elsystemet i hemmet.
  • Miljöpåverkan: Diskutera hur valet av energikällor påverkar miljön (koldioxidutsläpp, avfall etc.).
  • Teknik och samhälle: Hur teknik formar vårt samhälle och det ansvar vi har att använda resurser på ett hållbart sätt.
  • Information och källkritik: Förmågan att värdera information om energikällor och dess påverkan på vår vardag.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
Förnybar energiEnergikällor som kan återanvändas, såsom sol- och vindkraft.Förnybar kommer från latinets “renovare” vilket betyder att återfödas.
Icke-förnybar energiEnergikällor som inte kan återhämtas, som olja och kol.Ursprung från engelskans “non-renewable”.
MiljöpåverkanEffekten av en aktivitet eller produkt på miljön.Kommer från latinets “medium” som betyder mått eller medel.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka energikällor skulle du välja om du fick bestämma hur vi får energi i Sverige?
  • B. På vilket sätt kan vi minska vår användning av icke-förnybara energikällor?
  • C. Vad tror du är den största utmaningen vi står inför när det kommer till energifrågor i framtiden?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en affisch som representerar deras valda energikälla. De ska inkludera fakta om hur energikällan fungerar, dess för- och nackdelar samt strategier för hur den kan användas mer effektivt i samhället. Affischen ska vara färgglad och informativ och presenterar en nyckelfokus på hur denna energikälla bidrar till ett hållbart samhälle.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vilka är de två huvudtyperna av energikällor?Förnybara och icke-förnybara energikällor.
Ge ett exempel på en förnybar energikälla.Solenergi.
Vad är en nackdel med fossila bränslen?De bidrar till koldioxidutsläpp och klimatförändringar.
Hur används vindkraft i Sverige?Som en förnybar energikälla för att generera elektricitet.
Varför är det viktigt att använda förnybara energikällor?För att minska miljöpåverkan och spara på naturresurser.
Hur kan vi som individer bidra till en mer hållbar energi-användning?Genom att använda mindre energi och välja miljövänliga alternativ.
Vad är miljöpåverkan av kärnkraft?Risker med avfall och olyckor, men låga koldioxidutsläpp under drift.
Vad är en energikälla?En resurs som kan omvandlas till energi.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en energikälla och skriva en uppsats om den. De ska beskriva hur energikällan fungerar, dess för- och nackdelar samt hur den kan appliceras i deras lokalsamhälle. Uppsatsen ska vara minst 1-2 sidor lång och ska inkludera bilder, illustreringar samt relevant fakta från pålitliga källor.


×