Ämne: Teknik
Årskurs: Förskoleklass – årskurs 2
Lektion 1 – Teoretisk: Lyssna och redogöra, UR:s “Typisk teknik”
Syfte
Eleverna ska utveckla förmåga att lyssna aktivt, tolka innehållet i ett teknikprogram och återberätta viktiga fakta om sopor och dess hantering.
Moment
- Titta/läsa kort introduktion till programmet för att skapa förförståelse (5 min).
- Se eller lyssna på ett avsnitt av UR:s serie “Typisk teknik” om sopor (ca 15-20 min).
- Skriftlig reflektion och teckning (10 min)
- Eleverna får var för sig skriva eller rita vad de kommer ihåg och tycker var viktigt i programmet.
- De kan skriva enkla meningar eller göra bilder som visar ämnen som sopor, återvinning eller tekniska lösningar.
- Uppmuntra eleverna att tänka på vad de kan göra själva för att minska sopor.
- Läraren samlar in arbetena och kan ge individuell uppföljning vid behov.
- Momentet stärker elevernas förmåga att minnas och uttrycka sig i skrift och bild.
- Gemensam diskussion om varför tekniken är viktig för att minska sopor och hjälpa miljön.
Uppgifter kopplade till programmet
- Vilka typer av sopor nämndes i programmet?
- Hur kan vi minska mängden sopor hemma eller i skolan?
- Vad är återvinning och varför är det viktigt?
- Kan du ge exempel på teknik som kan hjälpa oss att ta hand om sopor bättre?
Lektion 2 – Praktisk: Skapande och undersökande arbete i mindre grupper
Syfte
Eleverna ska undersöka och skapa något med fokus på sopor, sortering eller återanvändning för att förstå ämnet på ett praktiskt och kreativt sätt.
Moment
- Dela in eleverna i grupper om 3–4 personer (5 min).
- Ge varje grupp en uppgift som de ska arbeta med, exempelvis:
- Skapa en modell av en återvinningsstation av återvunnet material (kartong, plastflaskor, papper etc).
- Gör en plansch eller affisch om hur man sorterar sopor.
- Sortera en påse med olika material (papper, plast, metall, organiskt) och diskutera varför varje sak ska sorteras på ett visst sätt.
- Gruppen presenterar sitt arbete för klassen (15-20 min).
- Samtal om vad de lärt sig och hur de kan bidra till att minska sopor i vardagen.
Bildförslag för praktiska uppgifter – Sopor i Teknik för Förskoleklass – årskurs 2
1. Modell av en återvinningsstation
Beskrivning:
En liten modell byggd av återvunnet material som kartong, plastförpackningar och papper. Modellen har olika fack eller behållare för papper, plast, metall och organiskt avfall. Varje fack är tydligt märkt med symboler eller bilder som visar vilken sorts sopor som hör dit.
Bildidé:
En låda eller kartong med flera små fack, varje fack pryds med en tecknad symbol (t.ex. en plastflaska för plast, papper för pappersåtervinning). Elever kan använda färgat papper, tejp och återbrukade material för att forma stationen.
2. Plansch eller affisch om sopsortering
Beskrivning:
En färgglad plansch där eleverna klistrar bilder, ritar och skriver text om hur man sorterar sopor hemma eller i skolan. Planschen kan ha olika sektioner för olika materialen och innehålla exempel på vad som hör till varje sort.
Bildidé:
En A3 eller A2-pappersark med tydliga rubriker (Papper, Plast, Metall, Organiskt), bilder från tidningar om sopor, teckningar av sopkärl och ett flödesschema för hur sopor återvinns. Barnens egna texter eller ord listas under varje kategori.
3. Sorteringsaktivitet med riktig sopsamling
Beskrivning:
En grupp elever sorterar en påse med “sopor” (t.ex. blandade material som papper, plast, metall, och komposterbart). De lägger dem i rätt återvinningskärl och diskuterar varför det är viktigt att sortera.
Bildidé:
En bild med flera små återvinningskärl i olika färger och skolbarn som sorterar sopor i kärlen. Varje elev håller upp en sak och pekar på rätt kärl. Eventuellt en checklista eller bildstöd vid kärlen.
Koppling till centralt innehåll i Lgr22
Centralt innehåll | Beskrivning |
---|---|
Material och deras egenskaper | Eleverna ska undersöka och beskriva några vardagliga material, deras egenskaper och användningsområden. I uppgiften undersöks olika material (plast, papper, metall) som sorteras och återvinns. |
Tekniska lösningar och deras användning | Eleverna ska undersöka enkla tekniska lösningar som uppfinns för olika ändamål. Modell av återvinningsstation är en sådan teknisk lösning för att hantera sopor på ett miljövänligt sätt. |
Miljöpåverkan och hållbar utveckling | Eleverna får diskutera hur sortering och återvinning av sopor bidrar till att minska miljöpåverkan och främjar en hållbar utveckling. |
Mål med lektionen
Målet med lektionen är att du ska förstå varför det är viktigt att sortera sopor och hur tekniska lösningar kan hjälpa oss att återvinna. Genom att skapa en egen modell av en återvinningsstation får du prova på att lösa ett verkligt problem. Vi vill att du ska bli nyfiken och motiverad att ta hand om vår miljö.