Lektion. Värdegrund. Att vara en bra kompis – Rollspel om kompisar. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 2

Ämne: Värdegrund

Tema: Att vara en bra kompis – Rollspel om kompisar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Social kompetens: Eleverna ska ges möjligheter att utveckla sin sociala kompetens och umgås med andra. Eleverna visar förmåga att delta i samtal och diskussioner om relationer och vänskap.
Empati och respekt: Eleverna ska förstå vikten av att visa empati och respekt för andra. Eleverna kan ge exempel på hur man är en bra kompis och visar respekt för kamrater.
Konfliktlösning: Eleverna ska få möjlighet att öva på att hantera konflikter på ett konstruktivt sätt. Eleverna deltar aktivt i rollspel och kan beskriva hur de hanterat konflikter.

Källa: [Lgr22, Värdegrund, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till rollspel (10 min)

  • Förklara vad rollspel är och syftet med aktiviteten.
  • Ge exempel på situationer som kan uppstå mellan kompisar.
  • Dela in eleverna i små grupper om tre eller fyra.

2. Skapa situationer (15 min)

  • Grupperna får i uppdrag att komma på en situation relaterad till vänskap eller konflikt.
  • Varje grupp skriver ned sin situation tydligt på papper.
  • Gå runt i klassrummet och ge feedback och stöd till grupperna.

3. Rollspel i grupper (20 min)

  • Grupperna får nu framföra sina rollspel framför klassen.
  • Efter varje framförande, diskutera med hela klassen vad som hände i spelet.
  • Fokusera på vad som var bra, vad som kunde göras annorlunda och hur man kan lösa problem.

4. Avslutning och reflektion (5 min)

  • Samla in elevernas tankar och känslor om övningen.
  • Be dem dela en sak de lärt sig och något de tyckte var roligt.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följas upp på andra sätt.

  • Empati: Förståelse för andras känslor och att sätta sig in i deras situation.
  • Konflikthantering: Hur man kan lösa konflikter genom att prata och lyssna.
  • Kommunikation: Vikten av att kommunicera tydligt med sina kompisar.
  • Respekt: Vad respekt innebär i vänskapsrelationer.
  • Samarbete: Att arbeta tillsammans för att lösa problem.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Empati Förmågan att förstå och dela en annan persons känslor. Från grekiska “empatheia” (‘in känsla’).
Respekt Att visa hänsyn och värdera andra personer. Från latin “respectus” (‘att se tillbaka på’).
Konflikt En motsättning eller oenighet mellan personer. Från latin “conflictus” (‘att sammanfalla’).
Kommunikation Processen att överföra information mellan individer. Från latin “communicatio” (‘att dela’).
Samarbete Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål. Från latin “socius” (‘kamrat’).

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tycker du är det viktigaste i en vänskap, och varför?
  • B. Kan du ge exempel på hur man löser en konflikt med en kompis?
  • C. Hur kan vi visa att vi respekterar våra kompisar i skolan?

Aktivitet

Under lektionen kommer eleverna att delta i rollspel där de agerar ut olika situationer relaterade till vänskap och konflikter. Varje grupp kommer att utföra sina rollspel i tur och ordning, vilket ger dem möjlighet att visa sina skådespelartalanger och använda sin kreativitet. Efter varje framförande kommer klassen att diskutera vad som hände och hur de olika metoderna för att hantera situationen fungerade. Syftet med aktiviteten är att öka förståelsen för vad som gör en bra vän och hur man kan hantera svårigheter.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad betyder empati? Att förstå andras känslor.
2. Hur kan vi visa respekt för varandra? Genom att lyssna och uppmuntra varandra.
3. Vad ska man göra om man har en konflikt med en kompis? Prata om vad som hände och försök lösa det tillsammans.
4. Vill du visa något du lärt dig? Ja, att alltid vara snäll.
5. Hur kan vi hjälpa varandra i skolan? Genom att samarbeta i grupper.
6. Vilka ord är viktiga i en vänskap? Respekt, snällhet och ärlighet.
7. Vad ska du göra om du ser någon som är ensam? Fråga om de vill leka med oss.
8. Hur känns det att ha en bra kompis? Det känns tryggt och roligt.

Hemuppgift

Eleverna ges i uppgift att skriva en kort berättelse om en gång de var en bra kompis eller när någon var en bra kompis mot dem. Berättelsen ska vara minst en sida lång, skriven på A4, med fokus på vad som hände och hur det kändes.

Citat

”Ingen är en ö, ensam och fullkomlig.” – John Donne, 1624. Detta citat påminner oss om hur mycket vi behöver varandra i våra liv och hur viktig vänskap är för vår lycka.


Modern Tillbaka-knapp