En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare – Att förstå och använda instruktioner

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare
Tema: Att förstå och använda instruktioner

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att förstå och följa instruktioner i svenska språket. Fokus ligger på att utveckla förmågan att läsa, förstå och ge muntliga samt skriftliga instruktioner i vardagliga och praktiska sammanhang.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå tydliga och enkla instruktioner i tal och skrift. Hen kan också ge grundläggande instruktioner och be om hjälp eller klargörande frågor när det behövs.

Lärarledda instruktioner

Inledning och mål för lektionen (10 min)

• Presentera dagens tema: att förstå och använda instruktioner.
• Diskutera varför det är viktigt att kunna följa instruktioner, både i vardagen och på arbetsplatsen.

Genomgång av typer av instruktioner (15 min)

• Förklara olika typer av instruktioner, t.ex. steg-för-steg-instruktioner, vägledningar och uppmaningar.
• Gå igenom några vanliga fraser och ord som används i instruktioner, exempelvis “för att”, “gör så här”, och “ta dessa steg”.

Praktisk övning: Följa instruktioner (15 min)

• Dela in eleverna i par och ge dem olika uppgifter som de ska utföra utifrån en enkel instruktion (t.ex. rita en figur, sätta ihop ett papper, följa en karta).
• Instruera dem att en person ger instruktionen medan den andra följer dem. Byt roller efter genomförd uppgift.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Be eleverna att dela med sig av erfarenheterna från övningen. Vad var enkelt, och vad var svårt?

Aktivitet

Eleverna ska skapa sina egna instruktioner för en enkel uppgift (t.ex. göra en macka, förbereda ett te, eller vika ett papper) och sedan presentera dem för klassen. Varje elev eller grupp ska ge instruktionerna muntligt, och andra ska följa dem. Detta främjar förståelse och kommunikation. Beräknad tidsåtgång: 20 minuter.

Exit-ticket

• Vilken typ av instruktion är du mest bekväm med att följa?
◦ Svar: Steg-för-steg-instruktioner.
• Vad gör en instruktion lätt att följa?
◦ Svar: Att den är tydlig och enkel.
• Ge ett exempel på en vanlig instruktion du kan höra i affären.
◦ Svar: “Ta en nummerlapp och vänta på din tur.”
• Hur kan du be om förtydligande om en instruktion?
◦ Svar: “Kan du upprepa det, tack?”
• Vad är en bra strategi för att ge klara instruktioner?
◦ Svar: Att använda korta meningar och vara specifik.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att skriva ner en uppsättning steg-för-steg-instruktioner för en uppgift de gör hemma, till exempel att göra en maträtt eller städa ett rum. De ska inkludera minst 5 steg.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna skapa en digital presentation (t.ex. PowerPoint) där de illustrerar sina instruktioner för en viss uppgift och använder bilder och text för att förklara varje steg. Denna presentation ska innehålla minst 6 steg och vara minst 300 ord i förklaringar.

Förslag för nästa lektion

Temat: Interaktion i samhället
Nästa lektion kan fokusera på hur man interagerar med andra i samhället, inklusive hur man ställer frågor, ger svar och hanterar sociala situationer som att träffa nya människor eller be om hjälp. Detta kommer att ge eleverna den språkliga självförtroendet de behöver för att navigera i sina dagliga liv och delta fullt ut i samhället.

Förberedelser

• Förbered exempel på olika typer av instruktioner.
• Skapa övningar och material för praktisk uppgift.
• Samla resurser och verktyg för nästa lektion om social interaktion.


×