Lektionsplanering
Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare B
Tema: Att berätta om sig själv och sin vardag
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina språkliga färdigheter för att kunna berätta om sig själva, sina erfarenheter och sin vardag. Fokus ligger på muntlig och skriftlig kommunikation, samt att kunna interagera i sociala sammanhang.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal om bekanta ämnen och berätta om sin egen vardag. Hen kan formulera sig på ett sätt som gör att andra förstår vad man säger och kan skriva enkla texter om sig själv och sina upplevelser.
Lärarledda instruktioner
Inledning och mål för lektionen (10 min)
• Presentera dagens tema: att berätta om sig själv och sin vardag.
• Diskutera varför det är viktigt att kunna dela med sig av sina erfarenheter, särskilt i nya sociala sammanhang.
Genomgång av fraser för att berätta om sig själv (15 min)
• Gå igenom grundläggande fraser och ord som används när man beskriver sig själv, som namn, ålder, var man kommer ifrån, familj och intressen.
• Använd exempel och skapa en enkel modell för hur man kan strukturera sin berättelse.
Praktisk övning: Berätta om sig själv (15 min)
• Dela in eleverna i par där de får turas om att berätta om sig själva utifrån vad vi just gått igenom.
• Den ena personen berättar medan den andra lyssnar och ställer följdfrågor.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Be eleverna att dela med sig av vad de tyckte var lätt och svårt med att berätta om sig själva. Diskutera hur de kände sig i sina presentationer.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en kort presentation (1-2 minuter) där de beskriver sig själva. De kan fokusera på information som deras namn, ålder, ursprung, intressen och vad de gör på fritiden. Presentationerna kan hållas framför klassen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Nämn en sak du kan säga för att börja berätta om dig själv.
◦ Svar: “Jag heter…”
• Vad kan vara en intressant detalj att dela med om sin familj?
◦ Svar: Antal familjemedlemmar eller en intressant hobby uppdelad i familjen.
• Ge ett exempel på en fråga du kan ställa till någon för att lära känna dem bättre.
◦ Svar: “Vad gillar du att göra på fritiden?”
• Hur kan du avsluta din presentation?
◦ Svar: “Tack för att ni lyssnat!”
• Vad är en bra strategi för att minnas vad man vill berätta?
◦ Svar: Att skriva ner punkterna i förväg och öva.
Hemläxa
Eleverna får i uppdrag att skriva en kort text (50-100 ord) där de presenterar sig själva. Den ska innehålla deras namn, ålder, var de kommer ifrån och något de gillar att göra.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna skapa en poster eller en digital presentation där de visar bilder och skriver korta texter om olika aspekter av sina liv (t.ex. familj, intressen, arbete). Presentationen ska vara klar för att visas upp i klassen och vara minst 300 ord totalt.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att förstå och ge information
Nästa lektion kan fokusera på hur man ger och tar emot information, exempelvis hur man kan berätta om vägbeskrivningar eller ge enkla instruktioner. Detta är viktigt för att kunna kommunicera effektivt i olika sammanhang och hjälpa andra i vardagen. Lektionen bör inkludera både muntliga och skriftliga övningar.
Förberedelser
• Förbered exempel på fraser och frågor som används när man berättar om sig själv.
• Samla material för rollspelövningar och presentationer.
• Organisera verktyg och resurser för nästa lektion om att ge och ta emot information.