Lektionsplanering
Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare B
Tema: Att handla och använda pengar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna förmågor att förstå och använda språket vid shopping och hantering av pengar. Fokus ligger på att utveckla kommunikativa färdigheter för att kunna ställa frågor, förstå priser och att diskutera betalningsmetoder i olika situationer.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i samtal och diskussioner om vardagliga ämnen, uttrycka sina tankar kring shopping och förstå grundläggande information om priser och betalningsmetoder. Hen kan också formulera sig begripligt när det gäller inköp av varor.
Lärarledda instruktioner
Inledning och mål för lektionen (10 min)
• Presentera dagens tema: att handla och använda pengar.
• Diskutera vad eleverna vet om att handla i Sverige och vad som kan vara annorlunda jämfört med deras hemländer.
Genomgång av ord och fraser (15 min)
• Introducera viktiga ord och fraser kopplade till att handla, t.ex. “pris”, “försäljare”, “budget”, “att betala” och “att fråga efter hjälp”.
• Diskutera olika betalningsmetoder i Sverige, t.ex. kontanter, kortbetalning och Swish.
Praktisk övning: Simulera en shoppingtur (15 min)
• Dela in eleverna i små grupper där de får en uppgift att köpa varor från en “affär” (kan vara fiktiv med leksaksprodukter).
• Ge dem scenarier där de ska ställa frågor om priser, be om rabatter, och utföra köp.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
• Be grupperna att dela med sig av sina erfarenheter från övningen. Vilka fraser var lättast? Fanns det några språkliga hinder?
Aktivitet
Eleverna kommer att skapa en rollspelssituation där en elev är kund och en annan är säljare. De får öva på att ställa frågor om produkterna, prissättning och betalningsmetoder. Dialogerna ska vara mellan 3-5 minuter och eleverna ska byta roller efter första omgången.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är en viktig fråga att ställa när du handlar?
◦ Svar: “Hur mycket kostar det?”
• Nämn en vanlig betalningsmetod i Sverige.
◦ Svar: “Kortbetalning.”
• Vad kan du be säljaren om för att få mer information?
◦ Svar: “Kan jag få se mer av den här produkten?”
• Hur kan du fråga efter rabatter?
◦ Svar: “Har ni några erbjudanden eller rabatter just nu?”
• Vad betyder det att “pruta”?
◦ Svar: Att förhandla om priset på en vara.
Hemläxa
Eleverna får i uppdrag att skriva en textrad (50-100 ord) där de beskriver en gång då de handlade något, vad de köpte, och hur mycket det kostade. De ska också inkludera hur de betalade.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift ska eleverna skapa en enkel shoppinglista med priser för olika varor, och därefter skriva en dialog där de handlar dessa varor i en affär. Dialogen ska innehålla minst tre olika fraser och vara skriven på 200-250 ord.
Förslag för nästa lektion
Temat: Att använda transport och fråga om vägbeskrivningar
Nästa lektion kan fokusera på hur man använder olika transportalternativ i Sverige, inklusive att förstå och ge vägbeskrivningar. Detta kommer att ge eleverna viktiga färdigheter för att navigera sig i staden och förstå transportsystemet. Lektionen bör omfatta vanligt förekommande fraser och vägledning om hur man ställer frågor om hur man tar sig från en plats till en annan.
Förberedelser
• Förbered material kring ord och fraser relaterade till shopping.
• Samla exempel och scenarier för rollspelsövningar.
• Organisera verktyg och resurser för nästa lektion om transport och vägbeskrivningar.