En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare B – Fritid och intressen

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare B
Tema: Att prata om fritid och intressen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uttrycka sig om sina intressen och aktiviteter på fritiden. Fokus ligger på att utveckla språkfärdigheter för att kunna beskriva och diskutera olika typer av fritidsintressen, samt att interagera socialt med andra utifrån gemensamma intressen.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal om bekanta ämnen och beskriva sina intressen. Hen kan också ställa frågor och ge svar för att främja diskussioner om vardagliga aktiviteter.

Lärarledda instruktioner

Inledning och mål för lektionen (10 min)

• Presentera dagens tema: att prata om fritid och intressen.
• Diskutera varför det är viktigt att kunna dela med sig av sina intressen för att skapa relationer med andra.

Genomgång av vokabulär och fraser (15 min)

• Gå igenom ord och fraser som rör fritidsaktiviteter, t.ex. “jag gillar att…”, “min favoritaktivitet är…”, “jag brukar…”, och “vad tycker du om…?”.
• Ge exempel på vanliga fritidsintressen som sport, musik, film, och hantverk.

Praktisk övning: Diskutera intressen (15 min)

• Dela in eleverna i par eller små grupper och ge dem en uppgift att diskutera sina intressen.
• Varje elev ska få chans att berätta om sin favoritaktivitet och ställa frågor till sin partner.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Be eleverna att dela med sig av vad de lärt sig om varandras intressen. Diskutera hur dessa gemensamma intressen kan fungera som en isbrytare i sociala sammanhang.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en enkel “intressenkarta” där de skriver ner sina intressen och hur de uppkommer. Uppgiften ska vara visuell och kan inkludera bilder eller symboler. Korten ska sedan presenteras för klassen där varje elev får visa och berätta om sina intressen.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Nämn en intressant hobby som du har.
Svar: “Jag gillar att laga mat.”
• Vilken fråga kan du ställa för att lära känna någon bättre?
Svar: “Vad brukar du göra på din fritid?”
• Ge ett exempel på en aktivitet du skulle vilja prova.
Svar: “Jag skulle vilja prova att spela en musikant.”
• Vilka fördelar får man av att ha ett intresse?
Svar: Man kan träffa nya människor och lära sig nya saker.
• Vad gör du om du träffar någon med liknande intressen?
Svar: Jag pratar om våra gemensamma intressen och frågar om deras erfarenheter.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort text (50-100 ord) där de beskriver ett av sina intressen, varför de gillar det och hur ofta de ägnar sig åt det.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift ska eleverna skriva en längre berättelse (200-300 ord) om en specifik händelse relaterad till deras intresse eller en aktivitet de har gjort på sin fritid. Berättelsen ska beskriva vad de gjorde, vilka de var med och hur de kände sig under aktiviteten.

Förslag för nästa lektion

Temat: Att fråga om och ge information om arbete
Nästa lektion kan fokusera på hur man pratar om arbete, inklusive hur man frågar om olika yrken, beskriver sitt eget arbete och ger information om arbetsrelaterade ämnen. Detta kommer att hjälpa eleverna att få en djupare förståelse för arbetslivet i Sverige och öka deras självförtroende i yrkesrelaterade samtal.

Förberedelser

• Förbered material med fraser och frågor kring fritidsintressen.
• Samla exempel för intressenkartor och material för visuell presentation.
• Organisera verktyg och resurser för nästa lektion om arbete och yrken.


×