Lektionsplanering
Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare C
Tema: Arbetsintervjuer och presentationsfärdigheter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att utveckla sin muntliga förmåga genom att delta i simulerade arbetsintervjuer samt att ge och ta emot feedback. Eleverna ska också lära sig att formulera sig klart och tydligt kring sina styrkor och erfarenheter, samt att använda relevant yrkesspecifikt språk i presentationssammanhang.
Eleven kan delta i en arbetsintervju och ge presentationer av sig själv och sina kvalifikationer på ett tydligt och sammanhängande sätt. Hen kan även ställa relevanta frågor och hantera vanliga intervjufrågor på ett sätt som visar förståelse för rekryteringsprocessen.
Lärarledda instruktioner
Inledning (10 min)
• Presentera dagens tema: arbetsintervjuer och hur man presenterar sig på bästa sätt.
• Diskutera syftet med arbetsintervjuer och vad arbetsgivare vanligtvis söker.
Genomgång av vanliga intervjufrågor (15 min)
• Gå igenom typiska frågor som ofta ställs under en arbetsintervju.
• Diskutera strategier för att besvara dessa frågor på ett effektivt sätt, inkludera exempel på bra svar.
• Ge exempel på frågor som kan ställas av kandidaten till arbetsgivaren.
Simulerade arbetsintervjuer (20 min)
• Dela in eleverna i par. En elev är intervjuare och den andra är arbetssökande.
• Ge varje par en lista med frågor att använda under intervjun.
• Rotera så att varje elev får möjlighet att vara både intervjuare och intervjuperson.
Reflektion och feedback (5 min)
• Be eleverna ge varandra feedback på sina prestationer, med fokus på vad som gick bra och vad som kan förbättras.
• Diskutera som helklass vilka utmaningar de stötte på och hur de kan övervinna dessa.
Aktivitet
Eleverna kommer att genomföra en simulerad intervju där de får öva på att ställa och besvara frågor. De ska också förbereda minst två frågor de vill ställa till intervjuaren om tjänsten eller företaget. Detta kommer att stärka deras förmåga att kommunicera effektivt och visa intresse för sin framtida arbetsplats.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Vad är en vanlig fråga som ställs under en arbetsintervju?
◦ Svar: “Berätta om dig själv.”
• Hur kan du förbereda dig inför en intervju?
◦ Svar: Genom att tänka igenom dina styrkor och erfarenheter.
• Vad borde du alltid ha med dig inför en intervju?
◦ Svar: En kopia av ditt CV och en lista med referenser.
• Nämn en fråga du kan ställa till intervjuaren.
◦ Svar: “Vad kännetecknar en bra anställd på detta företag?”
• Hur kan du avsluta en intervju på ett bra sätt?
◦ Svar: Genom att tacka intervjuaren för deras tid och visa intresse för tjänsten.
Hemläxa
Eleverna får i uppdrag att skriva ner minst tre frågor de vill ställa på en intervju, samt förbereda svar på tre vanliga intervjufrågor. Denna uppgift ska bestå av minst 150 ord totalt.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna göra en videopresentation av sig själva, där de presenterar sina styrkor, erfarenheter och yrkesmål. De kommer att få möjlighet att träna på sitt talspråk och förstärka sin självförtroende inför riktiga arbetsintervjuer. Uppgiften syftar till att ge dem en plattform för att öva på sin muntliga kommunikationsförmåga i ett professionellt sammanhang.
Förslag för nästa lektion
Temat: Kommunikation i arbetsgruppen
Nästa lektion kan fokusera på hur man kommunicerar effektivt inom en arbetsgrupp, inklusive vikten av samarbete och konflikthantering. Det är relevant för att hjälpa eleverna att förstå dynamiken i arbetslivet och att förbereda dem för att arbeta i team. Lektionen bör täcka ämnen som aktivt lyssnande, feedback, och hur man uttrycker sina tankar i gruppdiskussioner, vilket är viktigt för deras utveckling i arbetslivet.
Förberedelser
• Förbered material med vanliga intervjufrågor och svarstips.
• Skapa ett schema för simulerade intervjuer i klassen.
• Samla resurser om kommunikation inom arbetsgrupper för nästa lektion.