Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Vuxenutbildning. Svenska för invandrare C – Kommunikation i arbetsgruppen

Lektionsplanering

Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare C
Tema: Kommunikation i arbetsgruppen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjligheter att utveckla sin förmåga att samarbeta och kommunicera inom grupper och team. Detta inkluderar att diskutera, ge och ta emot feedback samt hur man hanterar konflikter och olika perspektiv i en arbetsgrupp.

Kunskapskrav

Eleven kan delta aktivt i diskussioner och samarbeta med andra. Hen kan uttrycka sina åsikter på ett tydligt sätt, lyssna på andra och ge konstruktiv feedback. Dessutom kan eleven hantera meningsskiljaktigheter på ett respektfullt sätt under gemensamma arbetsuppgifter.

Lärarledda instruktioner

Inledning och mål för lektionen (10 min)

• Introducera dagens tema: kommunikation i arbetsgruppen.

• Diskutera vikten av god kommunikation för att skapa effektiva team.

Genomgång av kommunikationsverktyg (15 min)

• Presentera olika verktyg för effektiv kommunikation, inklusive aktivt lyssnande, att ställa öppna frågor och ge konstruktiv feedback.

• Förklara hur man hanterar konflikter och olika åsikter inom en grupp.

Gruppdiskussioner (15 min)

• Dela in eleverna i små grupper och ge dem ett scenario där de ska diskutera en arbetsrelaterad situation.

• Be dem använda verktygen som lärts ut, såsom att ställa frågor och ge feedback.

• Varje grupp får en specifik roll eller position att representera under diskussionen.

Sammanfattning och reflektion (5 min)

• Be grupperna dela med sig av sina erfarenheter från diskussionerna.

• Diskutera vad som fungerade bra och vad som kunde göras annorlunda i kommunikationen.

Aktivitet

I denna aktivitet ska eleverna arbeta i sina grupper för att lösa en “arbetsplatsutmaning” där de ska diskutera och enas om en lösning. De kommer att tillämpa de kommunikationsverktyg de lärt sig för att nå en gemensam överenskommelse. Aktiviteten syftar till att stärka deras samarbetsförmåga.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

• Vad är en viktig komponent i aktivt lyssnande?
Svar: Att ge feedback och bekräftelse på vad den andra säger.

• Nämn en strategi för att hantera konflikter.
Svar: Att försöka förstå den andras perspektiv och vara öppen för dialog.

• Varför är det viktigt att ställa öppna frågor?
Svar: För att uppmuntra till djupare diskussioner och få mer information.

• Ge ett exempel på hur man kan ge konstruktiv feedback.
Svar: “Jag tycker att din idé är bra, men kanske kan vi också tänka på…”

• Hur kan man påverka gruppens samarbete positivt?
Svar: Genom att alltid visa respekt och tydlighet i kommunikation.

Hemläxa

Eleverna får i uppdrag att skriva en kort reflektion (100-150 ord) om en gruppaktivitet de har deltagit i, där de ska beskriva hur kommunikationen fungerade samt eventuella utmaningar de stötte på och hur de hanterade dem.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift får eleverna i uppdrag att genomföra en gruppaktivitet utanför skolan (t.ex. ett projektarbete eller en aktivitet i deras samhälle) och dokumentera sin upplevelse. De ska särskilt fokusera på hur de använde sina kommunikationsfärdigheter och hur de hanterade olika perspektiv inom gruppen. Denna uppgift syftar till att ge dem praktisk erfarenhet av teamwork och kommunikation i en riktig arbetsmiljö.

Förslag för nästa lektion

Temat: Konflikthantering på arbetsplatsen
Nästa lektion kan fokusera på hur man identifierar och hanterar konflikter i arbetssituationer. Detta är relevant för att förbereda eleverna för att hantera svåra situationer som de kan möta i arbetslivet. Lektionen bör täcka strategier för att lösa konflikter och föreslå metoder för att skapa en positiv arbetsmiljö, vilket är centralt för deras framtida anställningar.

Förberedelser

• Förbered material som beskriver olika kommunikationsverktyg och tekniker.

• Skapa exempel på arbetsplatsutmaningar för gruppdiskussionerna.

• Samla resurser om konflikthantering för nästa lektion.


Modern Tillbaka-knapp
×