Lektionsplanering
Årskurs: Vuxenutbildning
Ämne: Svenska för invandrare D
Tema: Intervjufärdigheter och självförtroende
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla sina färdigheter i att utföra anställningsintervjuer och hantera de situationer som kan uppstå under en intervju. Eleverna ska också lära sig hur de kan presentera sig själva effektivt och bygga upp sitt självförtroende i en professionell kontext.
Kunskapskrav
Eleven kan genomföra en arbetsintervju där hen presenterar sig på ett tydligt och övertygande sätt. Hen kan också hantera frågor på ett sätt som visar att hen förstår sin egen kompetens och hur den relaterar till det jobb som söks.
Lärarledda instruktioner
Inledning och mål för lektionen (10 min)
• Presentera dagens tema: intervjufärdigheter och bygga självförtroende inför intervju.
• Diskutera varför självförtroende är viktigt under intervjuer och hur det kan påverka resultaten.
Genomgång av intervjutekniker (15 min)
• Gå igenom vanliga intervjufrågor och hur man effektivt kan besvara dem, med fokus på att strukturera sina svar.
• Diskutera vikten av att ge konkreta exempel från sin erfarenhet och att koppla svaren till den tjänst man söker.
Rollspelsövning (20 min)
• Dela in eleverna i par där de turas om att agera arbetsgivare och arbetssökande.
• Ge dem en lista på frågor att ställa under intervjun.
• Låt dem öva sina svar och ge varandra feedback på hur de presenterar sig själva och sina svar.
Avslutande reflektion (5 min)
• Be eleverna att reflektera över vad som var svårt och vad som gick bra under övningen.
• Diskutera i helklass vad de lärt sig om sig själva i intervjusituationen.
Aktivitet
Eleverna kommer att förbereda och genomföra en kort presentation av sig själva (max 2 minuter) som en del av intervjuprocessen. De ska inkludera relevant information om sina färdigheter och erfarenheter med fokus på att vara tydliga och självförtroende. Denna övning syftar till att ytterligare förbättra deras presentationsfärdigheter under en intervju.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
• Nämn en viktig sak att tänka på när man svarar på intervjufrågor.
◦ Svar: Att ge konkreta exempel på erfarenhet och prestationer.
• Vad betyder det att “sälj dig själv” under en intervju?
◦ Svar: Att framhäva sina styrkor och vad du kan bidra med till företaget.
• Hur kan man hantera nervositet inför en intervju?
◦ Svar: Genom att förbereda sig väl och öva på sina svar!
• Vad är en bra avslutning på en intervju?
◦ Svar: Tacka intervjuaren för deras tid och uttrycka sitt fortsatt intresse för tjänsten.
• Varför är det viktigt att ställa frågor under intervjun?
◦ Svar: För att visa intresse och engagemang för tjänsten och företaget.
Hemläxa
Eleverna får i uppgift att skriva en reflektion (100-150 ord) om sina upplevelser från rollspelsövningen. De ska beskriva vad de lärde sig om sig själva och hur de kände sig under intervjuerna.
Fördjupningsuppgift
Som fördjupningsuppgift kan eleverna göra ett videoinspelat självporträtt där de presenterar sig själva och sina kvalifikationer, som om det vore en del av en intervju. De ska fokusera på att använda de tekniker som lärts ut under lektionen. Videon ska vara mellan 2-3 minuter och lämnas in för feedback.
Förslag för nästa lektion
Temat: Nätverksbyggande och professionella relationer
Nästa lektion kan handla om vikten av nätverksbyggande och hur man skapar professionella relationer. Detta är viktigt för att eleverna ska förstå hur de kan använda sina kontakter för att öka sina chanser att få jobb och utvecklas i sina karriärer. Lektionen kommer att inkludera tips på hur man effektivt interagerar med andra inom sitt fält och bygger upp ett professionellt nätverk.
Förberedelser
• Förbered exempel på vanliga intervjufrågor och önskade svar.
• Samla resurser för nästa lektion om nätverksbyggande, inklusive tips och strategier.
• Organisera utrymme för rollspelsövningarna för att underlätta interaktion mellan eleverna.