Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 1
Tema: Muntlig och skriftlig framställning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen. Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang. Användning av digitala verktyg för textbearbetning samt för respons på och samarbete när det gäller texter. Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. |
Eleven kan anpassa sin muntliga presentation till situationen och använda stödjande hjälpmedel. Eleven skriver enkla, sammanhängande texter med viss språklig variation och kan bearbeta grundläggande texter. |
Källa: [Skolverket, Kursplan för Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till muntlig framställning (15 min)
- Diskutera vad som gör en presentation intressant.
- Ge exempel på bra och dåliga presentationer.
- Gå igenom viktigt material för att förbereda en presentation.
- Presentera tillgängliga hjälpmedel för presentationer.
2. Arbete i par (20 min)
- Låt eleverna brainstorma idéer till sina presentationer.
- Arbeta i par för att ge varandra feedback på sina idéer.
- Diskutera hur man kan förbättra sina presentationer.
- Ge exempel på källor för information.
3. Presentation och diskussion (10 min)
- Eleverna presenterar sina idéer kort.
- Ge feedback och diskutera svagheter och styrkor.
- Sammanfatta lärdomarna.
- Diskutera gemensamma behov av stöd.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion.
- Prata om nästa stegs förberedelser.
- Ge tips och råd för att förbereda manus.
- Kort om hur digitala verktyg kan användas i presentationer.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Muntlig kommunikation: Viktig för eleverna att öva på, inklusive att framföra åsikter, ställa frågor och delta i diskussioner.
- Skriftlig framställning: Förmåga att formulera tankar i text, strukturera och tydliggöra innehåll.
- Källkritik: För eleverna att förstå vikten av pålitliga källor.
- Argumentationsteknik: Hur man bygger upp ett argument, ger stöd för sina påståenden och bemöter motargument.
- Grupparbete: Att samarbeta och ge konstruktiv kritik är viktiga färdigheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Presentation | En muntlig framställning där en person presenterar information för en publik. | Från latinets “praesentare” vilket betyder “att visa”. |
Argumentation | En process där man framställer skäl för sin åsikt för att övertyga andra. | Från latinets “argumentatio”, baserat på “argumentari”, som betyder “att bevisa”. |
Källkritik | Att kritiskt granska och bedöma källors tillförlitlighet. | Från svenskans “källa” och “kritik”, där källan syftar på informationens ursprung. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är nyckeln till en framgångsrik presentation och hur kan vi säkerställa att vårt budskap når fram?
- B. Hur viktigt är det att bemöta motargument i en presentation? Kan det påverka min trovärdighet?
- C. Vilka begränsningar finns det i användningen av digitala verktyg för muntliga framställningar?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre. Varje grupp förbereder och genomför en kort presentation på 5 minuter om ett valt ämne. De får använda digitala hjälpmedel som PowerPoint eller Prezi. Efter varje presentation ges övriga elever möjlighet att ställa frågor och ge feedback, vilket främjar diskussion och reflektion.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är syftet med en presentation? | Att informera, övertyga eller underhålla publiken. |
2. Nämn två viktiga delar av en presentation. | Innehåll och framförande. |
3. Vilka hjälpmedel kan användas för att stödja en presentation? | PowerPoint, Prezi, skrifter och videos. |
4. Vad är en bra fråga att ställa till publiken efter din presentation? | Finns det några frågor eller funderingar kring det jag presenterat? |
5. Hur kan man använda feedback för att förbättra framtida presentationer? | Genom att analysera vad som fungerade och vad som kan förbättras. |
6. Vad betyder källkritik? | Att kritiskt bedöma källors trovärdighet och relevans. |
7. Hur påverkar en tydlig struktur presentationen? | Det gör innehållet lättare att följa och förstå. |
8. Vilken roll spelar ögonkontakt under en presentation? | Det hjälper till att skapa en koppling och engagera publiken. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja ett ämne och förbereda en 5-7 minuters presentation där de använder ett digitalt hjälpmedel. De ska inkludera ett testimony, kritik och nämna källor för att backa upp deras påståenden. Presentationen ska spelas in och lämnas in senast nästa vecka.
Citat
”Att så småningom ta ansvar för att kunna organisera ett eget liv, är en uppgift för lärande.” – Jörgen W. Wiberg, 2015. Citatet betonar vikten av att eleverna lär sig kommunicera på ett strukturerat och ansvarsfullt sätt, vilket är centralt i undervisningen i Svenska 1.