Lektionsplanering
Årskurs:
Förskoleklass
Ämne:
Matematik
Tema:
Pengar och enkel ekonomi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I förskoleklassens läroplan ingår att förstå grundläggande begrepp kring pengar och hur de används i vår vardag. Barnen ska ges möjlighet att lära sig om valörer och att utföra enklare beräkningar och transaktioner.
Kunskapskrav
Barnen ska kunna känna igen olika valörer av mynt och sedlar samt förstå deras värde. De ska också kunna göra enkla matematiska beräkningar med pengar och förstå grundläggande köpbeteenden.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till pengar (10 min)
– Presentera temat för dagen: Pengar och enkel ekonomi.
– Diskutera vad pengar är och varför vi använder dem.
– Fråga barnen om de har sett eller använt pengar, t.ex. när de köper något i affären.
Berätta om valörer (15 min)
– Visa upp olika mynt och sedlar och namnge deras värde.
– Diskutera skillnader mellan mynt och sedlar och hur vi använder dem i olika situationer.
– Låt barnen känna och klämma på några verkliga mynt (om möjligt) för att skapa en konkret förståelse.
Praktisk övning med pengar (15 min)
– Arrangera en “leksaksaffär” i klassrummet där barnen får använda leksakspengar för att köpa och sälja exempelvis leksaker eller frukt.
– Ge dem olika uppgifter där de ska räkna ut hur mycket de har eller hur mycket de ska betala.
– Låt barnen öva på att ge rätt växel tillbaka.
Reflektion och sammanfattning (10 min)
– Samla barnen för att diskutera vad de har lärt sig om pengar och ekonomi.
– Fråga dem vad de tycker är roligt med att handla och om de har några frågor om pengar.
– Diskutera hur vi kan spara pengar, till exempel genom att spara en slant varje vecka.
Aktivitet
Som aktivitet kan barnen skapa sina egna leksakspengar genom att rita och klippa ut olika valörer. De kan sedan använda sina pengar i en fortsättning av leksaksaffären och öva på att handla med varandra.
Exit-ticket
– Vad är pengar? Svar: ______________
– Nämn två olika mynt eller sedlar. Svar: ______________
– Varför använder vi pengar? Svar: ______________
– Hur räknar man ut hur mycket man ska betala? Svar: ______________
– Vad innebär att spara pengar? Svar: ______________
Hemuppgift
Som hemuppgift kan barnen gå med sina föräldrar till en butik och observera hur pengar används. De ska skriva ner och rita en bild av något de såg när de gick och handlade, och diskutera hur mycket det kostade. Detta förstärker lektionens tema och ger en praktisk förståelse för ekonomi.
Citat
*”Pengar kan inte köpa lycka, men att ha dem gör livet enklare.”* – Okänd
Detta citat påminner oss om att även om pengar är viktiga, handlar sann lycka om mer än bara materiella ting, vilket är centralt i lektionen om ekonomi.
Nästa lektion
Tema för nästa lektion kan vara “Grundläggande geometri”. Detta tema är relevant för att hjälpa barnen att förstå former och hur de relaterar till matematiska koncept.