Lektionsplanering Matematik Åk 4 – Multiplikation och division (Lektion 2)


Lektionsplanering:
Matematik Åk 4 – Multiplikation och division (Lektion 2 av 3)

Lärandemål

  1. Eleverna ska kunna multiplicera och dividera genom att använda olika strategier, inklusive uppställning och problemlösning.
  2. Eleverna ska förstå sambandet mellan multiplikation och division som omvända operationer.
  3. Eleverna ska kunna använda multiplikation och division i praktiska sammanhang och textuppgifter.
  4. Eleverna ska utveckla sin förmåga att resonera kring och förklara lösningar muntligt och skriftligt.

Material

  • Multiplikations- och divisionskort (med talen 1–10)
  • Whiteboard och pennor
  • Arbetsblad med praktiska problem (individuella och parövningar)
  • Små föremål för konkret material (t.ex. kulor, pärlor eller knappar)
  • Kalkylator för stöd vid svårare uppgifter (valfritt)
  • Projektor eller tavla för gemensam genomgång

Lektionsupplägg och aktiviteter (60 minuter)

1. Introduktion och mental uppvärmning (10 min)

  • Läraren inleder med en kort samling: repetition av vad multiplikation och division är, med fokus på sambandet (t.ex. “4 × 3 = 12, så 12 ÷ 3 = 4”).
  • Eleverna jobbar i par med multiplikations- och divisionskort: en elev visar ett kort med multiplikationsuttryck och den andra omvandlar det till en divisionsuppgift direkt, och vice versa.
  • Diskussion och kort gemensam reflektion om omvända operationer.

2. Praktisk och konkret övning (20 min)

  • Eleverna får i små grupper konkret material (t.ex. kulor).
  • Grupperna arbetar med att göra grupper och dela grupper för att lösa multiplikations- och divisionsproblem (t.ex. “Gör 4 grupper med 5 kulor i varje” och “Du har 20 kulor, dela dem i 4 lika stora grupper”).
  • Läraren cirkulerar och stöttar med frågor för att hjälpa begreppsförståelse och följer upp olika strategier elever använder.

3. Problemlösning med textuppgifter och individuell träning (20 min)

  • Eleverna arbetar individuellt eller i par med arbetsblad som innehåller multiplikations- och divisionsuppgifter kopplade till vardagliga situationer.
  • Utmanande uppgifter blandas med enklare för differentiering.
  • Eleverna uppmanas att skriva ner sin lösningsstrategi eller förklara muntligt för en kamrat.
  • Avsluta med gemensam snabbgenomgång av några exempel på tavlan, där olika lösningsmetoder diskuteras.

Bedömning

BedömningskriteriumBeskrivning
Förståelse av grundläggande multiplikation och divisionEleven kan lösa enkla multiplikations- och divisionsuppgifter med rätt svar och använder lämpliga metoder.
Resonemang och förklaringEleven kan muntligt eller skriftligt förklara sambandet mellan multiplikation och division samt visa förståelse för hur de är omvända operationer.
Användning av olika strategier och metoderEleven visar förmåga att använda både konkreta material och mer abstrakta metoder (t.ex. uppställning och problemlösning).

Anpassningar för olika elevbehov

  • Elever som behöver extra stöd: Använd mer konkreta material och visuell demonstration. Ge enklare tal och stöd vid problemformuleringarna. Arbeta i små grupper eller par för att få stöd av klasskamrater och vuxen.
  • Elever med högre förmåga: Ge utmanande problemlösningar med större tal, flerstegsproblem eller uppgifter där de får formulera egna problem och lösningar kring multiplikation och division.
  • Språkstöd: Använd tydliga bilder och modellering av matematiskt språk. Ge extra tid och förenklade instruktioner vid behov. Låt elever förklara uppgifter med egna ord.
  • Elever med motoriska svårigheter: Tillhandahåll hjälpmedel såsom digitala verktyg eller anpassat material (t.ex. större kulor eller touch-baserade appar).

Reflektion efter lektionen

  • Vilka strategier fungerade bäst för elevernas förståelse av multiplikation och division?
  • Hur väl kunde eleverna koppla samman multiplikation med division som omvända operationer?
  • Vilka anpassningar behövde göras, och vilka grupper av elever hade mest nytta av dessa?
  • Reflektera över tidsåtgången för momenten – fungerade 60 minuter väl för innehållet?
  • Planera eventuella justeringar inför nästa lektion i serien.