Lektionsplanering: Bråktal – fördjupning i Matematik, åk 6
Lektion 1 av 5 | Tid: 60 minuter
Lärandemål
- Eleven ska kunna fördjupa sin förståelse för bråktal genom att jämföra och ordna bråktal med olika nämnare.
- Eleven ska kunna addera och subtrahera bråktal med olika nämnare med metodiskt och korrekt tillvägagångssätt.
- Eleven ska kunna lösa problem med bråktal i vardagliga situationer och förklara sina lösningar muntligt och skriftligt.
Material
- Whiteboard och whiteboardpennor
- Bråktalskort med olika täljare och nämnare
- Arbetsblad med uppgifter om addition och subtraktion av bråktal
- Bråkdockor eller visuella modeller (t.ex. cirklar eller stavar uppdelade i delar)
- Linjal eller måttband för praktiska mätuppgifter
- Digitalt verktyg (t.ex. matematikspel eller app för bråktalsövningar)
Aktiviteter
1. Introduktion och aktivering (10 minuter)
- Läraren går igenom kortfattat begreppen täljare och nämnare, samt upprepar hur bråktal kan jämföras genom att hitta gemensamma nämnare.
- Använd visuella modeller för att visa exempel på bråktal med olika nämnare och hur man kan göra om till likvärdiga bråktal.
- Ställ frågor till eleverna för att aktivera tidigare kunskaper om bråktal.
2. Gruppaktivitet: Jämföra och ordna bråktal (20 minuter)
- Eleverna delas in i små grupper. Varje grupp får bråktalskort med olika täljare och nämnare.
- Uppgift: Jämför korten i gruppen och ordna dem från minst till störst genom att omvandla till likvärdiga bråktal.
- Gruppen dokumenterar sin ordning och motiverar sina val muntligt för resten av klassen efteråt.
- Läraren cirkulerar och stöttar grupper som behöver hjälp med omvandlingar.
3. Individuell övning: Addera och subtrahera bråktal (20 minuter)
- Eleverna arbetar individuellt med ett arbetsblad där de ska addera och subtrahera bråktal med olika nämnare.
- Uppmuntra eleverna att visa sina uträkningar steg för steg.
- Ge stöd vid behov, särskilt till elever som har svårigheter med metoden för att hitta gemensam nämnare.
4. Avslutande reflektionsdiskussion och exit-ticket (10 minuter)
- Samla eleverna för en gemensam diskussion där några får dela sina lösningsstrategier med klassen.
- Ställ frågor som: Hur vet man vilken bråkdel som är störst? Varför behöver man gemensam nämnare?
- Eleverna skriver en kort exit-ticket med två frågor: en praktisk beräkning och en reflekterande fråga om vad de lärt sig.
Bedömning
| Kriterium | Kännetecken vid betyg E |
|---|---|
| Jämföra och ordna bråktal | Eleven kan med viss säkerhet jämföra enkla bråktal och ordna några bråktal med olika nämnare. |
| Addera och subtrahera bråktal | Eleven kan med stöd addera och subtrahera bråktal med olika nämnare och visar några korrekta uträkningar. |
| Problemlösning och muntlig förklaring | Eleven kan delvis förklara sina tankar kring bråktalsproblem och visar grundläggande förståelse. |
Anpassningar för olika elevbehov
- Elever med matematiksvårigheter: Tillhandahåll visuellt och konkret stöd med bråkdockor och färgade bråktalskort. Erbjuda steg-för-steg skrivstöd och förlängd tid vid den individuella övningen.
- Elever med språkliga utmaningar: Använd enkelt språk, tydliga visuella modeller och möjliggör för eleven att förklara muntligt med stöd av bildmaterial.
- Snabbelever: Ge utmanande problem där bråktal ska jämföras och beräknas i mer komplexa sammanhang, till exempel med blandade tal eller med problemlösning kopplat till mått.
- Elever som behöver rörelse: Inkludera praktiska moment där man med linjal mäter och jämför delar i klassrummet eller med hjälp av kroppsdelar för att förstå proportioner och bråk.
Reflektion efter lektionen
- Hur väl förstod eleverna att jämföra bråktal med olika nämnare?
- Visade eleverna förmåga att använda metoden med gemensam nämnare när de adderade och subtraherade?
- Fanns grupper eller individer som behövde mer visuellt stöd eller flera olika sätt att förklara begreppen?
- Vilka delar av aktiviteten fungerade bäst för engagemang och lärande?