Lektionsplanering: Bråktal – fördjupning i Matematik åk 6


Lektionsplanering: Bråktal – fördjupning i Matematik, åk 6

Lektion 1 av 5 | Tid: 60 minuter

Lärandemål

  1. Eleven ska kunna fördjupa sin förståelse för bråktal genom att jämföra och ordna bråktal med olika nämnare.
  2. Eleven ska kunna addera och subtrahera bråktal med olika nämnare med metodiskt och korrekt tillvägagångssätt.
  3. Eleven ska kunna lösa problem med bråktal i vardagliga situationer och förklara sina lösningar muntligt och skriftligt.

Material

  • Whiteboard och whiteboardpennor
  • Bråktalskort med olika täljare och nämnare
  • Arbetsblad med uppgifter om addition och subtraktion av bråktal
  • Bråkdockor eller visuella modeller (t.ex. cirklar eller stavar uppdelade i delar)
  • Linjal eller måttband för praktiska mätuppgifter
  • Digitalt verktyg (t.ex. matematikspel eller app för bråktalsövningar)

Aktiviteter

1. Introduktion och aktivering (10 minuter)

  • Läraren går igenom kortfattat begreppen täljare och nämnare, samt upprepar hur bråktal kan jämföras genom att hitta gemensamma nämnare.
  • Använd visuella modeller för att visa exempel på bråktal med olika nämnare och hur man kan göra om till likvärdiga bråktal.
  • Ställ frågor till eleverna för att aktivera tidigare kunskaper om bråktal.

2. Gruppaktivitet: Jämföra och ordna bråktal (20 minuter)

  • Eleverna delas in i små grupper. Varje grupp får bråktalskort med olika täljare och nämnare.
  • Uppgift: Jämför korten i gruppen och ordna dem från minst till störst genom att omvandla till likvärdiga bråktal.
  • Gruppen dokumenterar sin ordning och motiverar sina val muntligt för resten av klassen efteråt.
  • Läraren cirkulerar och stöttar grupper som behöver hjälp med omvandlingar.

3. Individuell övning: Addera och subtrahera bråktal (20 minuter)

  • Eleverna arbetar individuellt med ett arbetsblad där de ska addera och subtrahera bråktal med olika nämnare.
  • Uppmuntra eleverna att visa sina uträkningar steg för steg.
  • Ge stöd vid behov, särskilt till elever som har svårigheter med metoden för att hitta gemensam nämnare.

4. Avslutande reflektionsdiskussion och exit-ticket (10 minuter)

  • Samla eleverna för en gemensam diskussion där några får dela sina lösningsstrategier med klassen.
  • Ställ frågor som: Hur vet man vilken bråkdel som är störst? Varför behöver man gemensam nämnare?
  • Eleverna skriver en kort exit-ticket med två frågor: en praktisk beräkning och en reflekterande fråga om vad de lärt sig.

Bedömning

KriteriumKännetecken vid betyg E
Jämföra och ordna bråktalEleven kan med viss säkerhet jämföra enkla bråktal och ordna några bråktal med olika nämnare.
Addera och subtrahera bråktalEleven kan med stöd addera och subtrahera bråktal med olika nämnare och visar några korrekta uträkningar.
Problemlösning och muntlig förklaringEleven kan delvis förklara sina tankar kring bråktalsproblem och visar grundläggande förståelse.

Anpassningar för olika elevbehov

  • Elever med matematiksvårigheter: Tillhandahåll visuellt och konkret stöd med bråkdockor och färgade bråktalskort. Erbjuda steg-för-steg skrivstöd och förlängd tid vid den individuella övningen.
  • Elever med språkliga utmaningar: Använd enkelt språk, tydliga visuella modeller och möjliggör för eleven att förklara muntligt med stöd av bildmaterial.
  • Snabbelever: Ge utmanande problem där bråktal ska jämföras och beräknas i mer komplexa sammanhang, till exempel med blandade tal eller med problemlösning kopplat till mått.
  • Elever som behöver rörelse: Inkludera praktiska moment där man med linjal mäter och jämför delar i klassrummet eller med hjälp av kroppsdelar för att förstå proportioner och bråk.

Reflektion efter lektionen

  • Hur väl förstod eleverna att jämföra bråktal med olika nämnare?
  • Visade eleverna förmåga att använda metoden med gemensam nämnare när de adderade och subtraherade?
  • Fanns grupper eller individer som behövde mer visuellt stöd eller flera olika sätt att förklara begreppen?
  • Vilka delar av aktiviteten fungerade bäst för engagemang och lärande?