{
“to_email”: “”,
“subject”: “”,
“message”: “nn

nnnn

n

Skapad av lärare [förnamn] [efternamn]

n

Datum:

n

nn

Lektionsplanering: Författarskap och författning i Svenska, Åk 9

nn

Lärandemål

n

    n

  1. Eleven kan analysera och beskriva sambandet mellan författarens liv och den litterära textens innehåll och form.
  2. n

  3. Eleven utvecklar sin förmåga att resonera kring författarskapets betydelse i samhälle och kultur.
  4. n

  5. Eleven kan reflektera över och diskutera vad begreppet ‘författning’ innebär i relation till skapande och ansvar.
  6. n

nn

Material

n

    n

  • Utvalda utdrag från ett par svenska författares verk samt korta biografier
  • n

  • Whiteboard eller digital presentationsverktyg
  • n

  • Stenciler med frågor omkring författarskap och författning
  • n

  • Anteckningsmaterial för eleverna
  • n

  • Blädderblock eller digitalt samarbetsverktyg (t.ex. Google Jamboard)
  • n

nn

Lärarledda instruktioner

nn

n

10 minuter – Introduktion och tankeväckande diskussion

n

    n

  • Visa kort presentation om begreppet författarskap och olika sätt att förstå det.
  • n

  • Låt eleverna fundera och diskuterar i par vad de tror att “författning” betyder i detta sammanhang.
  • n

  • Samla in några tankar i helklass, skriv upp nyckelord på whiteboard.
  • n

n

nn

n

20 minuter – Textanalys med koppling till författarens liv

n

    n

  • Dela in eleverna i smågrupper och dela ut utdrag och biografiska fakta.
  • n

  • Grupperna analyserar texten med fokus på hur författarens levnad kan påverka innehåll och form.
  • n

  • Stenciler med vägledande frågor stödjer analysen, t.ex. “Vilka teman är vanliga i författarens texter?” och “Kan upplevelser i författarens liv ha påverkat textens budskap?”
  • n

  • Eleverna sammanställer sina tankar kort.
  • n

n

nn

n

20 minuter – Diskussion om författning och ansvar

n

    n

  • Samla klassen och diskutera begreppet “författning” som både skapande regler och skrivprocessens förutsättningar.
  • n

  • Låt eleverna fundera på frågor som: “Finns det en etisk eller moralisk författning?” och “Vilket ansvar har en författare?”
  • n

  • Använd digitalt samarbetsverktyg eller blädderblock för att samla elevernas tankar.
  • n

  • Avsluta med att koppla diskussionen till aktuella exempel i samtida litteratur eller media.
  • n

n

nn

Bedömning

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

MomentBedömningskriterier (kopplade till Lgr22)
TextanalysEleven kan med viss säkerhet beskriva hur författarens liv påverkar textens innehåll och form.
DiskussionEleven deltar aktivt och för resonemang om författarskap och ansvar, och visar förståelse för begreppet “författning”.

n

nn

Anpassningar för olika elevbehov

n

    n

  • Ge stödmaterial och enklare förklaringar i biografiska texter för elever med lässvårigheter.
  • n

  • Använd gärna digitala verktyg som talsyntes för elever med läs- och skrivsvårigheter.
  • n

  • Ge förlängd tid för textanalys och skriftlig sammanfattning vid behov.
  • n

  • Erbjuda alternativa inlärningssätt, som muntliga redovisningar eller visuella presentationer, för elever som behöver det.
  • n

nn

Reflektion

n

n

Läraren reflekterar efter lektionen över elevengagemang, förståelse för begreppen och hur väl aktiviteterna bidrog till lärandemålen. Observationer om variation i deltagande och behov av ytterligare stöd dokumenteras för framtida planering.

n

nnn“,
“type”: “lesson_plan”,
“extra_data”: []
}