{
“to_email”: “”,
“subject”: “”,
“message”: “n
nn
nnn
Skapad av lärare [förnamn] [efternamn]
n
Datum:
n
nn
Lektionsplanering: Författarskap och författning i Svenska, Åk 9
nn
Lärandemål
n
- n
- Eleven kan analysera och beskriva sambandet mellan författarens liv och den litterära textens innehåll och form.
- Eleven utvecklar sin förmåga att resonera kring författarskapets betydelse i samhälle och kultur.
- Eleven kan reflektera över och diskutera vad begreppet ‘författning’ innebär i relation till skapande och ansvar.
n
n
n
nn
Material
n
- n
- Utvalda utdrag från ett par svenska författares verk samt korta biografier
- Whiteboard eller digital presentationsverktyg
- Stenciler med frågor omkring författarskap och författning
- Anteckningsmaterial för eleverna
- Blädderblock eller digitalt samarbetsverktyg (t.ex. Google Jamboard)
n
n
n
n
n
nn
Lärarledda instruktioner
nn
n
10 minuter – Introduktion och tankeväckande diskussion
n
- n
- Visa kort presentation om begreppet författarskap och olika sätt att förstå det.
- Låt eleverna fundera och diskuterar i par vad de tror att “författning” betyder i detta sammanhang.
- Samla in några tankar i helklass, skriv upp nyckelord på whiteboard.
n
n
n
n
nn
n
20 minuter – Textanalys med koppling till författarens liv
n
- n
- Dela in eleverna i smågrupper och dela ut utdrag och biografiska fakta.
- Grupperna analyserar texten med fokus på hur författarens levnad kan påverka innehåll och form.
- Stenciler med vägledande frågor stödjer analysen, t.ex. “Vilka teman är vanliga i författarens texter?” och “Kan upplevelser i författarens liv ha påverkat textens budskap?”
- Eleverna sammanställer sina tankar kort.
n
n
n
n
n
nn
n
20 minuter – Diskussion om författning och ansvar
n
- n
- Samla klassen och diskutera begreppet “författning” som både skapande regler och skrivprocessens förutsättningar.
- Låt eleverna fundera på frågor som: “Finns det en etisk eller moralisk författning?” och “Vilket ansvar har en författare?”
- Använd digitalt samarbetsverktyg eller blädderblock för att samla elevernas tankar.
- Avsluta med att koppla diskussionen till aktuella exempel i samtida litteratur eller media.
n
n
n
n
n
nn
Bedömning
n
nnn
| Moment | Bedömningskriterier (kopplade till Lgr22) |
|---|---|
| Textanalys | Eleven kan med viss säkerhet beskriva hur författarens liv påverkar textens innehåll och form. |
| Diskussion | Eleven deltar aktivt och för resonemang om författarskap och ansvar, och visar förståelse för begreppet “författning”. |
n
nn
Anpassningar för olika elevbehov
n
- n
- Ge stödmaterial och enklare förklaringar i biografiska texter för elever med lässvårigheter.
- Använd gärna digitala verktyg som talsyntes för elever med läs- och skrivsvårigheter.
- Ge förlängd tid för textanalys och skriftlig sammanfattning vid behov.
- Erbjuda alternativa inlärningssätt, som muntliga redovisningar eller visuella presentationer, för elever som behöver det.
n
n
n
n
nn
Reflektion
n
n
Läraren reflekterar efter lektionen över elevengagemang, förståelse för begreppen och hur väl aktiviteterna bidrog till lärandemålen. Observationer om variation i deltagande och behov av ytterligare stöd dokumenteras för framtida planering.
n
nnn“,
“type”: “lesson_plan”,
“extra_data”: []
}