“`html




Lektionsplanering Svenska Åk 9 – Författarskap och författning (Lektion 5/10)


Skapad av lärare [namn] [efternamn] Datum: 2024-06-09

Svenska Åk 9 – Lektion 5 av 10: Författarskap och författning

Lärandemål

  1. Eleven kan resonera kring olika författares beslut och intentioner i textskapande.
  2. Eleven får förståelse för begreppet författarskap och dess koppling till författning (lagar och regler kring publicering, upphovsrätt och yttrandefrihet).
  3. Eleven kan analysera och diskutera hur författarens roll påverkar textens mottagande och spridning.
  4. Eleven utvecklar förmågan att reflektera kring etiska frågor kopplade till författarskap och publicering.

Material och resurser

  • Utvalda utdrag från kända svenska författares texter (kopierade eller digitala)
  • Kort faktablad om upphovsrätt och författningsregler (delas ut i klassrummet)
  • Whiteboard och projektor för gemensam genomgång
  • Stödfrågor i handout-form (digitalt eller papperskopior)
  • Elevens egna anteckningsmaterial

Upplägg och aktivitet

1. Introduktion och kontext – 10 minuter

  • Läraren presenterar begreppen författarskap och författning.
  • Gemensam kort genomgång kring upphovsrätt och yttrandefrihet i relation till textskapande.
  • Visar ett enkelt exempel på en text där frågan om publicering väcker etiska och juridiska diskussioner.

2. Gruppaktivitet – Analysera utvalt textutdrag – 25 minuter

  • Elever delas in i grupper om 3-4 personer.
  • Varje grupp får ett textutdrag från olika författare och tillhörande fakta om upphovsrätt och offentliggörande i författarens tid.
  • Uppgift: Diskutera följande frågor med fokus på författarskapets roll och författningens påverkan:
    • Vilka beslut tog författaren kring publicering?
    • Hur påverkar upphovsrätten textens spridning och användning?
    • Finns det etiska dilemman kopplade till texten?
    • Hur kunde författarens val påverka läsarna då och i dag?
  • Grupperna antecknar sina reflektioner för gemensam diskussion.

3. Gemensam diskussion och reflektion – 20 minuter

  • Grupperna presenterar kort sina tankar.
  • Läraren sammanfattar och fördjupar med fokus på skillnaden mellan frihet och regler i textskapande.
  • Diskussion utifrån etiska och juridiska perspektiv.
  • Avslutande kort reflektion: Hur påverkar dagens digitala publicering våra möjligheter och skyldigheter som “författare”?

4. Exit-ticket – 5 minuter

  • Elever skriver anonymt ned svar på två frågor:
    • Vad har jag lärt mig om författarskap och författning?
    • Vilken etisk fråga kring publicering tycker jag är mest intressant/problematiskt?
  • Läraren samlar in svaren för att få en snabb bild av elevförståelsen.

Bedömning

KriteriumE-nivå (Godtagbar)
Förmåga att resonera om författarskapEleven ger enkla och till viss del underbyggda resonemang kring författarens roll och intentioner i texten.
Kännedom om upphovsrätt och yttrandefrihetEleven visar grundläggande förståelse för upphovsrättens och författningens betydelse för textens användning.
Analys och reflektion kring etikEleven reflekterar kring etiska frågor kopplade till publicering och författarskap med enkla exempel.

Anpassningar för olika elevbehov

  • Stöd/lättare språk: Tillhandahåll enklare faktablad och konkreta exempel, använd bildstöd vid behov.
  • Extra tid: För elever som behöver mer tid vid gruppaktiviteten och i reflektion.
  • Tydliga instruktioner: Visualisera arbetsgången med tydlig struktur på whiteboarden.
  • Högt stöd för språkstarka elever: Uppmuntra att koppla till egna författarupplevelser eller digitala källor.
  • Digitala alternativ: Erbjuda digital faktasamling och möjligheter att anteckna i digitala verktyg.

Reflektion för läraren

  • Hur fungerade gruppdiskussionerna utifrån elevernas engagemang och förståelse?
  • Var informationen om juridik och etiska frågor tillgänglig och begriplig?
  • Behövde vissa justeringar i tempo eller material för att nå alla elever?
  • Hur kan vi koppla denna lektion till kommande lektioner om skrivande och publicering?

Sida 1 av 1



“`
Är det något du vill ha i annat format eller med fler uppgifter?