“`html
Skapad av lärare [ANVÄNDARNAMN]
Datum: [DATUM]
Svenska – Åk 9 – Lektion 10 av 10 – Författarskap och författning
Lärandemål
- Förstå och beskriva vad begreppen författarskap och författning innebär i en svensk språklig och litterär kontext.
- Kunna analysera och reflektera kring hur olika författare påverkar språket och innehållet i texter.
- Utveckla förmågan att skapa egna texter med medvetenhet om författarroll och textändamål.
- Stärka kritiskt tänkande kring textproduktion och källkritik kopplat till författarskap.
Material
- ☐ Exempeltexter från kända svenska författare (utdelade i förväg)
- ☐ Whiteboard och projektor
- ☐ Papper och pennor för skrivaktivitet
- ☐ Arbetsblad med frågor kring författarskap och författning
- ☐ Digitalt verktyg för gemensam tankekarta (t.ex. Padlet eller Google Jamboard)
Aktiviteter och tidsplan (60 minuter)
1. Introduktion och diskussion – 15 min
- Läraren inleder med en kort presentation av begreppen författarskap och författning.
- Gemensam tankekarta skapas digitalt där eleverna får bidra med sina tankar och erfarenheter kring vad en författare gör och hur författarskap påverkar språket.
- Klassdiskussion som hjälper till att konkretisera begreppen och sätta dem i en pedagogisk och vardagsnära kontext.
2. Textanalys i grupp – 20 min
- Elever delas in i små grupper (3-4 personer).
- Varje grupp får en utdelad exempeltext av olika svenska författare.
- Grupperna analyserar textens språk, stil och vad de tror författaren vill förmedla (författning).
- Frågor på arbetsbladet hjälper dem fokusera, t.ex. hur författarskapet märks i texten och vilka val författaren gjort i språket.
- Grupperna sammanfattar kort sina tankar.
3. Egna författaruppdraget – 20 min
- Eleverna skriver en kort text (fri form, t.ex. en dagbok, dikt eller berättelse) där de själva agerar som “författare”.
- Viktigt är att de tänker på sitt “författarskap” – vilken ton de vill använda och vad de vill säga (författning).
- Efter skrivandet parvis läser eleverna för varandra och ger positiv feedback kring hur författarskapet märks i texten.
4. Avslutande reflektion och bedömning – 5 min
- Gemensam kort reflektion kring vad de lärt sig om författarskap och författning.
- Läraren sammanfattar och kopplar till dagens mål.
- Information om eventuell bedömning och hur elever kan utveckla sitt författarskap vidare.
Bedömning
| Kriterium | Beskrivning |
|---|---|
| Förmåga att förklara begrepp | Eleven visar förståelse för begreppen författarskap och författning vid diskussion och analys. |
| Textanalys | Eleven kan analysera och ge exempel på hur författarskapet påverkar textens språk och innehåll. |
| Egna texter | Eleven skapar en egen text med medvetna val som visar förståelse för sin roll som författare. |
| Reflektion | Eleven reflekterar över sitt lärande och kan ge exempel på utvecklingsområden kopplat till författarskap. |
Anpassningar för olika elevbehov
- Ge elever med skrivsvårigheter möjlighet att spela in sin text muntligt istället för att skriva.
- Använd arbetsblad och exempeltexter i lättläst version för elever med lässvårigheter.
- Ge extra tid eller dela upp skrivuppgiften i kortare moment vid behov.
- Stöd elever med koncentrationssvårigheter genom tydliga instruktioner och enskilt samtal innan uppgift.
- Erbjud möjlighet att arbeta tillsammans i par eller smågrupper för elever som behöver samarbete.
Referens till Lgr22
Denna lektion bidrar särskilt till syften att utveckla elevernas språkförståelse, förmåga att analysera texter liksom att producera och anpassa texter för olika syften och mottagare (Lgr22, Svenska åk 7–9).
“`
Vill du att jag hjälper dig att skapa detta som en Word- eller PDF-fil?
Behöver du även att lektionsplaneringen skickas till din registrerade e-post?