“`html
Skapad av lärare [ ]
Datum: [ ]
Svenska Åk 9 – Lektion 6 av 10: Jämförande textanalys
Lärandemål
- Eleverna ska kunna identifiera och analysera likheter och skillnader mellan två olika texter.
- Eleverna ska förstå hur textanalys kan ge djupare insikt i författarnas budskap och stilval.
- Eleverna ska träna på att uttrycka sina analysresultat skriftligt och muntligt kopplat till jämförande textanalys.
- Eleverna ska utveckla förmågan att kritiskt granska och reflektera över olika typer av texter.
Material
- Två korta texter med olika teman eller genrer, utdelade i förväg (kan vara en dikt och en novellutdrag eller två olika sakprosatexter)
- Analysmall för jämförande textanalys (papper/digitalt)
- Whiteboard och markörer
- Dator eller surfplatta per elev/par för digital dokumentation (valfritt)
- Projektor för gemensam genomgång
Lektionsupplägg
1. Introduktion och motivation (10 minuter)
- Läraren inleder med en kort presentation av “jämförande textanalys” och dess syfte.
- Gemensam brainstorm: Vad kan man märka när man jämför två texter? (Budskap, språk, stil, tema etc.)
- Visa några exempel på skillnader och likheter på whiteboard/projektor.
- Elevernas frågor och kort diskussion.
2. Pararbete med texter (25 minuter)
- Elevpar får utdelade texter och analysmall.
- Parvis läser igenom texterna och fyller i mallen steg för steg:
- Identifiera likheter
- Identifiera skillnader
- Diskutera författarnas syfte och hur det påverkar texterna
- Läraren går runt och stödjer elevarbetet, särskilt elever med behov av extra hjälp.
3. Gemensam diskussion och reflektion (15 minuter)
- Utvalda par presenterar sina slutsatser i helklass – fokus på olika typer av likheter och skillnader.
- Läraren skriver upp centrala insikter på whiteboarden.
- Sammankoppla med läroplanens mål kring språkförståelse och analys.
- Reflektionsfrågor i helklass:
- Varför är det viktigt att analysera flera texter tillsammans?
- Hur kan olika genrer påverka vårt sätt att analysera en text?
4. Avslut och exit-ticket (10 minuter)
- Eleverna skriver en kort exit-ticket: Skriv tre meningar där du jämför texter utifrån dagens lärdomar.
- Lämnas in för en snabb bedömning av förståelse.
- Avsluta med att kort återkoppla till lärandemål och vad som kommer i nästa lektion.
Bedömning
Kriterium | Beskrivning |
---|---|
Förmåga att identifiera likheter | Eleven kan med viss säkerhet peka ut likheter mellan två olika texter. |
Förmåga att identifiera skillnader | Eleven kan med viss säkerhet peka ut skillnader mellan två olika texter. |
Analys av författarnas avsikt | Eleven visar förståelse för hur författarnas syfte påverkar texterna. |
Kommunikation av analys | Eleven kan muntligt och skriftligt formulera sina slutsatser på ett strukturerat sätt. |
Anpassningar för olika elevbehov
- Elever med lässvårigheter: Tillgång till texterna i ljudformat eller enklare språkversioner.
- Elever med koncentrationssvårigheter: Korta pauser inlagda under pararbetet, möjlighet att röra på sig kort.
- Elever som behöver utmanas extra: Analys av fler texter eller mer komplexa texter, samt fördjupade frågeställningar.
- Elever med språkliga anpassningar: Mall med nyckelord och stödmeningar för textanalys på deras modersmål eller på enklare svenska.
- Digitala hjälpmedel: Möjlighet att använda talsyntes, ordböcker och skrivhjälpmedel.
Referens till läroplanen (Lgr22)
Denna lektion är kopplad till kursplanen i Svenska för årskurs 7–9 med fokus på centralt innehåll som:
“Strategier för att analysera texters budskap och uttrycksformer samt jämförelser mellan olika typer av texter, till exempel skönlitteratur och sakprosatexter.”
“`
Här är din kompletta HTML-formaterade lektionsplanering för lektion 6 i serie 10, med fokus på jämförande textanalys i Svenska åk 9 enligt Lgr22. Vill du ha denna som Word- eller PDF-fil, eller skickad på mail?