“`html
LEKTIONSPLANERING – Svenska Åk 9 – Retorik fördjupning (Lektion 9 av 10)
Lärandemål
- Eleven ska kunna analysera och använda retoriska grepp med fokus på fördjupade uttrycksformer.
- Eleven ska utveckla sin förmåga att anpassa tal och argumentation efter olika syften och mottagare.
- Eleven ska öva på att ge och ta emot konstruktiv respons i muntliga presentationer.
Material
- Utdrag från klassiska och moderna tal (utdelat som kopior)
- Whiteboard och pennor
- Inspelad video med exempel på retorisk fördjupning (kan visas digitalt)
- Checklista för retoriska grepp (elevernas stöd)
- Tipsblankett för konstruktiv feedback
Aktiviteter
1. Introduktion och inspiration (10 minuter)
Tid: 10 min
- Läraren presenterar kort dagens fokus – djupare retoriska tekniker såsom ethos, pathos och logos i kombination.
- Visning av en kort video med exempel på ett tal där dessa grepp är tydligt fördjupade och komplexa.
- Klasssammanfattning av vilka fördjupade retoriska grepp som syntes i videon, gemensamt på whiteboard.
2. Analys i par: Retorisk fördjupning i autentiska tal (20 minuter)
Tid: 20 min
- Eleverna delas in i par och får utdrag från olika tal med fördjupade retoriska element.
- Eleverna analyserar utifrån checklistan och markerar exempel på ethos, pathos och logos.
- Diskussion kring hur talaren anpassar argumenten för olika målgrupper och syften.
- Paren förbereder en kort sammanfattning av sina observationer att dela med klassen.
3. Konstruktiv talövning och feedback (25 minuter)
Tid: 25 min
- Elever förbereder individuellt ett kort tal (ca 2 minuter) där de ska använda minst två av de fördjupade retoriska greppen.
- Frivilliga håller sina tal för små grupper (3-4 elever).
- Gruppen använder tipsblankett för konstruktiv feedback med fokus på hur greppen användes och den övergripande effekten.
- Läraren cirkulerar och ger vägledning och uppmuntran.
Bedömning
| Kriterium | Betyg E – Tillräckligt |
|---|---|
| Användning av retoriska grepp | Eleven visar grundläggande förmåga att identifiera och använda fördjupade retoriska grepp i tal. |
| Anpassning efter syfte och mottagare | Eleven anpassar innehållet i talet med viss hänsyn till syfte och målgrupp. |
| Respons och kommunikation | Eleven ger och tar emot feedback på ett respektfullt sätt med fokus på innehåll och form. |
Anpassningar för särskilda elevbehov
- Elever med språkliga svårigheter: Stöd med ordlista och förklarande exempel på retoriska begrepp. Möjlighet att använda stödanteckningar vid talövningen.
- Elever som behöver extra utmaning: Uppmuntras att experimentera med fler retoriska grepp och komplexa argument.
- Elever med behov av tydlig struktur: Färdiga mallar och checklistor för både analys och talproduktion erbjuds.
- Användning av digitala resurser: Inspelning av elevens tal kan erbjudas som alternativ bedömningsform.
Reflektion och avslutning (5 minuter)
- Gemensam diskussion om vad eleverna uppfattade som utmanande och utvecklande i dagens lektion.
- Eleverna skriver en kort exit-ticket där de formulerar en sak de lärde sig om retorisk fördjupning och en sak de vill öva mer på.
“`
Vill du ha denna lektionsplanering också som Word- eller PDF-dokument, hör gärna av dig!