Lektionsplanering: Språkförändring i Svenska åk 9
Lärandemål
- Eleven ska kunna beskriva vad språkförändring är och ge exempel på hur svenska språket har förändrats över tid.
- Eleven ska förstå vilka faktorer som påverkar språkförändring, såsom samhällsutveckling, teknik och kontakt med andra språk.
- Eleven ska analysera och reflektera över språkets utveckling i vardagligt språk, media och i historiska texter.
- Eleven ska kunna använda och diskutera språkförändringens påverkan på språklig variation i tal och skrift.
Material och resurser
- Kopia av utdrag från historiska texter och moderna texter (exempel på äldre stavning vs. nutida)
- Whiteboard och pennor
- Datorer eller surfplattor för digitala övningar (exempelvis språkförändringsspel eller interaktivt quiz)
- Projektor för filmklipp om språkets utveckling (kortvideo, 5 minuter)
- Arbetsblad med reflektionsfrågor kring språkförändring
- Eventuellt stödord/språknyckel för elever med språkstöd
Lektionens struktur och aktiviteter (60 minuter)
1. Introduktion & aktivering (10 minuter)
- Läraren visar ett filmklipp som illustrerar språkets förändring från äldre svenska till nutida svenska (5 min).
- Gemensam diskussion: Vad såg och hörde vi i filmen? Vad är språkförändring? Kort genomgång på whiteboard med stödord.
2. Jämförande textanalys (15 minuter)
- Eleverna delas i par och får var sin historisk text och en modern variant av samma innehåll.
- Uppgift: Jämför ordval, stavning, och uttryck. Markera skillnader och fundera på vad som kan förklara dessa.
- Eleverna antecknar i arbetsbladet och diskuterar sina reflektioner med varandra.
3. Digital språkförändringsspel eller interaktivt quiz (15 minuter)
- Enskild aktivitet där eleverna via skolans digitala plattform får träna på att identifiera och förstå olika språkförändringar genom spel eller quiz.
- Läraren går runt och stödjer, anpassar för språkstödjande elever genom att hjälpa till med ordlistor eller sammanfattningar.
4. Reflektion och diskussion (10 minuter)
- Gemensam gruppdiskussion kring frågorna på arbetsbladet:
- Varför förändras språket?
- Hur påverkar nya ord och uttryck vårt sätt att kommunicera?
- Kan språkförändring skapa missförstånd? Ge exempel.
- Läraren sammanfattar och skriver nyckelpunkter som eleverna kan använda i sina skriftliga uppgifter vid senare tillfälle.
Bedömning
| Kriterium | Bedömning |
|---|---|
| Förståelse av begreppet språkförändring och dess orsaker | Eleven kan förklara vad språkförändring är och nämna minst två orsaker till språkförändring på ett tydligt sätt. |
| Förmåga att analysera och jämföra texter från olika tidsperioder | Eleven visar förmåga att identifiera skillnader i språkbruk och kan resonera kring orsaker till dessa. |
| Delta i diskussion och reflektera kring språkets utveckling | Eleven bidrar aktivt i diskussioner med relevanta exempel och egna reflektioner. |
Anpassningar för olika elevbehov
- Språkstödjande elever: Erbjud stödord och enklare förklaringar, intensivt stöd i textjämförelse och digital aktivitet.
- Elever med koncentrationssvårigheter: Dela upp aktiviteter i kortare sekvenser, använd tydliga instruktioner och visuella hjälpmedel.
- Stöd för elever med behov av mer utmaning: Ge möjlighet att analysera ytterligare texter eller diskutera språkhistoriska effekter globalt.
- Elever med lässvårigheter: Använd ljudfil eller muntlig genomgång av texterna, erbjud läst stöd.
Lärarreflektion
Efter lektionen är det värdefullt att reflektera kring elevernas engagemang i de olika momenten, särskilt textjämförelsen och diskussionerna. Observera om eleverna tyckte digitala övningar var motiverande och om olika anpassningar fungerade som planerat. Planera eventuellt för en kompletterande uppgift eller repetition om språkförändring som temat kräver mer fördjupning.