Ämne: Bild
Årskurs: 6
Veckoplanering augusti–december
Denna planering i Bild för åk 6 omfattar perioden augusti till december, med fokus på att utveckla elevernas bildskapande och bildanalys utifrån Lgr22:s centrala innehåll för ämnet. Planeringen tar hänsyn till höstlov och schemalägger lektioner i de veckor då skolan har ordinarie undervisning.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Introduktion till bildskapande och material | v. 33–35 |
2 | Färglära och komposition | v. 36–39 |
3 | Bildanalys och bildberättande | v. 40–43 (med paus för höstlov) |
4 | Experimentellt skapande och olika tekniker | v. 44–47 |
5 | Egna bildprojekt och presentation | v. 48–50 |
Ämnesblock 1: Introduktion till bildskapande och material
Det här blocket syftar till att ge eleverna grundläggande kunskaper om olika bildmaterial, verktyg och tekniker. Fokus ligger på att skapa en trygg och kreativ miljö där eleverna kan prova olika sätt att uttrycka sig i bild. Detta är viktigt för att bygga vidare kunskap inför mer avancerade moment senare i terminen.
Betygskriterierna i detta block handlar om elevernas förmåga att använda olika tekniker och material med viss säkerhet och att uttrycka egna idéer visuellt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Olika tekniker, verktyg, material och deras användning. | Eleven kan med viss säkerhet använda olika tekniker och material. | Eleven kan relativt väl använda olika tekniker och material. |
[Lgr22, Bild, Åk 4-6]
v.33 – Introduktion till bildämnet och materialen (14/8–18/8)
- Lektion 1 – Genomgång av olika bildmaterial: papper, färger, penslar etc.
- Lektion 2 – Enkla övningar för att testa olika tekniker.
v.34 – Färgteori och praktiska övningar (21/8–25/8)
- Lektion 1 – Grundläggande färglära: primär- och sekundärfärger.
- Lektion 2 – Praktiska övningar i att blanda färger.
v.35 – Skapa egen bild med fokus på materialkunskap (28/8–1/9)
- Lektion 1 – Skapa en bild utifrån tidigare övningar.
- Lektion 2 – Diskussion och reflektion kring arbetsprocessen.
Ämnesblock 2: Färglära och komposition
I detta block fördjupas elevernas förståelse för färg och komposition i bildskapande. De får öva på hur man använder färg och former för att skapa balans och budskap i bilder. Fokus är på att eleverna lär sig grundläggande principer som syns både i vardagsbilder och konstverk.
Betygskriterierna innebär att elevernas bilder ska visa viss säkerhet i färgval och komposition.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Färglära, form- och färgkomposition i bilder. | Eleven kan skapa bilder med enkel färg- och formkomposition. | Eleven kan skapa bilder med fungerande färg- och formkomposition. |
[Lgr22, Bild, Åk 4-6]
v.36 – Färglära: varma och kalla färger (4/9–8/9)
- Lektion 1 – Teori och exempel på varma och kalla färger.
- Lektion 2 – Praktiska övningar med färgtemperatur.
v.37 – Praktiska kompositionsövningar (11/9–15/9)
- Lektion 1 – Regel för tredjedelar och balans i bild.
- Lektion 2 – Skapa en kompositionsstudie utifrån reglerna.
v.38 – Färg och komposition i bildberättande (18/9–22/9)
- Lektion 1 – Analysera bilder med fokus på färg och form.
- Lektion 2 – Projektarbete: Skapa en bild med tydlig färg- och formkomposition.
v.39 – Färglära repetition och reflektion (25/9–29/9)
- Lektion 1 – Diskussion kring hur färg påverkar känsla.
- Lektion 2 – Reflektion och feedback på projektbilder.
Ämnesblock 3: Bildanalys och bildberättande
Detta block introducerar eleverna i att tolka och analysera bilder samt att använda bild för att berätta egna historier. Genom övningar i att se detaljer och helhet förbättras deras kommunikativa förmåga i bild.
Betygskriterierna fokuserar på att kunna göra enkla tolkningar och använda bilder för att kommunicera.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Bildanalys, bildbudskap och berättande i bilder. | Eleven kan göra enkla tolkningar av bilder och deras budskap. | Eleven kan göra utvecklade tolkningar av bilder och deras budskap. |
[Lgr22, Bild, Åk 4-6]
v.40 – Introduktion till bildanalys (2/10–6/10)
- Lektion 1 – Genomgång av grundläggande begrepp i bildanalys.
- Lektion 2 – Analysera bilder i grupp.
v.41 – Bildberättande i praktiken (9/10–13/10)
- Lektion 1 – Skapa en storyboard som berättar en enkel historia.
- Lektion 2 – Börja skissa på en berättande bild.
v.42 – Höstlov (16/10–20/10)
[Lovvecka] – Ingen undervisning.
v.43 – Fortsättning på bildberättande (23/10–27/10)
- Lektion 1 – Arbeta med bildberättelsen praktiskt.
- Lektion 2 – Diskussion och reflektion kring berättelsens bildspråk.
Ämnesblock 4: Experimentellt skapande och olika tekniker
I detta block får eleverna experimentera med olika tekniker och material för att bredda sin bildskapande kompetens. Fokus är på att pröva nya uttryckssätt och utveckla ett kreativt arbetsätt.
Betygskriterierna betonar kreativitet och användning av tekniker med viss säkerhet.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Experimenterande med olika tekniker och material. | Eleven visar viss säkerhet i att prova nya tekniker och material. | Eleven visar god säkerhet i att prova och utveckla nya tekniker. |
[Lgr22, Bild, Åk 4-6]
v.44 – Introduktion till experimentella tekniker (30/10–3/11)
- Lektion 1 – Genomgång av olika experimentella tekniker.
- Lektion 2 – Prova på snabbt med olika material.
v.45 – Egna experimentella uttryck (6/11–10/11)
- Lektion 1 – Skriva ner idéer och planera eget bildprojekt.
- Lektion 2 – Starta eget experimentellt skapande.
v.46 – Fortsatt arbete med projekt (13/11–17/11)
- Lektion 1 – Arbete och handledning i projektet.
- Lektion 2 – Fortsatt bildskapande.
v.47 – Presentation och reflektion av experimentella bilder (20/11–24/11)
- Lektion 1 – Förberedelse för presentation.
- Lektion 2 – Gruppvis presentation och diskussion.
Ämnesblock 5: Egna bildprojekt och presentation
I det sista blocket arbetar eleverna fokus på egna bildprojekt med möjlighet att välja tekniker och teman. De får också träna att presentera och samtala om sina bilder kopplat till bilden som kommunikationsform.
Betygskriterierna handlar om att kunna planera och genomföra ett bildskapande projekt med viss säkerhet samt att muntligt presentera innehållet.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Planering och genomförande av egna bildprojekt. | Eleven kan med viss säkerhet planera och genomföra ett bildprojekt. | Eleven kan relativt väl planera och genomföra ett bildprojekt. |
[Lgr22, Bild, Åk 4-6]
v.48 – Planering av eget bildprojekt (27/11–1/12)
- Lektion 1 – Idéarbete och skissplanering.
- Lektion 2 – Diskussion och vägledning.
v.49 – Genomförande av bildprojekt (4/12–8/12)
- Lektion 1 – Praktiskt skapande.
- Lektion 2 – Fortsatt arbete.
v.50 – Presentation och reflektion (11/12–15/12)
- Lektion 1 – Presentation av bildprojektet.
- Lektion 2 – Reflektion och avslutande samtal.