Ämne: Bild och Slöjd (trä och metall)
Årskurs: 6
Veckoplanering
Denna planering omfattar ett praktiskt projekt där eleverna tillverkar fåglar med kombination av trä- och metalldelar. Projektet syftar till att utveckla elevernas hantverkskunskaper, förståelse för material och verktyg samt förmåga att planera och genomföra ett skapande arbete steg för steg. Varje lektion har ett tydligt fokus med arbetsmoment som leder mot ett färdigt konstnärligt och hållbart föremål.
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Introduktion och skissarbete | v. 1–2 |
2 | Träbearbetning – fågelkropp | v. 3–5 |
3 | Metallbearbetning – vingar och detaljer | v. 6–8 |
4 | Montering, ytbehandling och utvärdering | v. 9–10 |
Ämnesblock 1: Introduktion och skissarbete
I de första två lektionerna går vi igenom projektets mål och material samt grundläggande säkerhetsregler. Eleverna skissar egna fågelidéer som kombinerar trä och metall och lär sig hur man planerar ett hantverksprojekt.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Säkerhetsregler och grundläggande planering i slöjd | Eleven kan med stöd planera och skissa en enkel produkt. | Eleven kan självständigt planera och utveckla sina skisser och idéer. |
Materialkunskap och verktygshantering | Eleven kan namnge och använda enkla verktyg under handledning. | Eleven kan använda verktyg och material på ett säkert och ändamålsenligt sätt. |
v. 1 – Projektintroduktion och säkerhet
- Lektion 1 – Presentation av projektet: mål och material.
- Genomgång av säkerhetsregler vid trä- och metallarbete.
- Exempel på olika fågelmodeller i bild och form.
v. 2 – Skiss och planering
- Lektion 1 – Skissa egna fåglar: form, storlek och vilka delar som ska vara i trä eller metall.
- Diskussion om materialval och arbetsprocess.
Ämnesblock 2: Träbearbetning – fågelkropp
Eleverna börjar med att tillverka fågelkropparna i trä genom sågning, slipning och eventuell montering av enkla trädelar.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Grundläggande verktygstekniker som sågning och slipning | Eleven kan utföra arbete med stöd och följa instruktioner. | Eleven kan arbeta med viss självständighet och noggrannhet. |
Köra enklare monteringsmetoder i trä | Eleven kan montera delar med hjälp av enkla fästanordningar. | Eleven kan välja passande metoder för en säker konstruktion. |
v. 3 – Såga ut fågelkroppen
- Lektion 1 – Mätning och sågning av träbitar enligt skiss.
- Slipning av ytor och kanter.
v. 4 – Montering och justering
- Lektion 1 – Montera eventuella delar av träkroppen med lim eller skruv.
- Kontroll av passform och stabilitet.
v. 5 – Förberedelse för metallarbete
- Lektion 1 – Kontrollera och förbered ytor för sammanfogning av metall.
- Eventuell finslipning.
Ämnesblock 3: Metallbearbetning – vingar och detaljer
Eleverna arbetar med metall för att skapa vingarna och andra dekorativa detaljer till fåglarna, med tekniker som bockning, filning och sammankoppling.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Hantera och forma enklare metaller | Eleven kan forma och bearbeta metall med stöd. | Eleven kan bearbeta och anpassa metall med viss precision. |
Montera metall och trädelar ihop | Eleven kan genomföra enkla sammanfogningar med handledning. | Eleven kan självständigt sammanfoga delar med säkerhet. |
v. 6 – Introduktion till metallverktyg
- Lektion 1 – Säkerhet och hantering av verktyg för metall.
- Övning i bockning och filning av enklare metallbitar.
v. 7 – Skapa vingar och detaljer
- Lektion 1 – Forma och fila metallvingar enligt skiss.
- Skapa och fästa små detaljer som klor eller näbb.
v. 8 – Monteringstest och justering
- Lektion 1 – Montera metallvingen på träkroppen.
- Justera passform och fästanordningar.
Ämnesblock 4: Montering, ytbehandling och utvärdering
Slutligen monteras fågelns alla delar samman, de får ytbehandlas och eleverna reflekterar över sin arbetsprocess och det färdiga resultatet.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Slutföra och presenterar arbetsprocess och produkt | Eleven kan slutföra arbetet med hjälp. | Eleven kan självständigt förbättra och reflektera över arbetet. |
Ytbehandling av trä och metall | Eleven kan med handledning utföra enkel ytbehandling. | Eleven kan självständigt välja och genomföra lämplig ytbehandling. |
v. 9 – Montering av projektet
- Lektion 1 – Sätta ihop trä- och metalldelar permanent.
- Kontrollera hållbarhet och detaljer.
v. 10 – Ytbehandling och utvärdering
- Lektion 1 – Måla, lacka eller olja trä- och metalldelar.
- Skriftlig och muntlig utvärdering av projektet och arbetsprocessen.