body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}
h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
margin: 20px 0;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Bild
Årskurs: Åk 6
Tid: [Ange varaktighet här]
Temat: Teckning och färglära
Denna veckoplanering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för teckning och färglära enligt Lgr22.
Innehåll och aktiviteter:
- Introduktion till teckningstekniker
- Färglära och färgblandning
- Praktiska övningar i teckning
- Reflektion och utvärdering av arbeten
Frågor att diskutera:
- Vilka färger passar bra tillsammans?
- Hur kan olika tekniker påverka resultatet?
- Vad är viktigt att tänka på vid teckning?
Bedömningskriterier:
Kriterium | Beskrivning |
---|---|
Kreativitet | Eleven visar originalitet i sina teckningar. |
Teknik | Eleven använder olika teckningstekniker på ett effektivt sätt. |
Reflektion | Eleven kan reflektera över sitt eget arbete och ge konstruktiv kritik. |
Exempel på uppgifter:
Skapa en teckning med minst tre olika färger och använd minst två olika tekniker.