“[Planering]. Bild. Teckning och färglära. (3 v.). [Åk 6]”

“`html

Veckoplanering Bild Åk 6 – Teckning och färglära

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}

h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}

h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}

ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
margin: 20px 0;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}

td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Bild

Årskurs: Åk 6

Tid: [Ange varaktighet här]

Temat: Teckning och färglära

Denna veckoplanering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för teckning och färglära enligt Lgr22.

Innehåll och aktiviteter:

  1. Introduktion till teckningstekniker
  2. Färglära och färgblandning
  3. Praktiska övningar i teckning
  4. Reflektion och utvärdering av arbeten

Frågor att diskutera:

  • Vilka färger passar bra tillsammans?
  • Hur kan olika tekniker påverka resultatet?
  • Vad är viktigt att tänka på vid teckning?

Bedömningskriterier:

Kriterium Beskrivning
Kreativitet Eleven visar originalitet i sina teckningar.
Teknik Eleven använder olika teckningstekniker på ett effektivt sätt.
Reflektion Eleven kan reflektera över sitt eget arbete och ge konstruktiv kritik.

Exempel på uppgifter:

Skapa en teckning med minst tre olika färger och använd minst två olika tekniker.

“`


Modern Tillbaka-knapp