Veckoplanering
Årskurs: åk 6
Ämne: Biologi
Tema: Enkla undersökningar och resultatbeskrivning
Denna planering fokuserar på att eleverna ska utföra olika typer av undersökningar inom biologi och utveckla sin förmåga att observera, dokumentera och beskriva resultaten tydligt.
1. Introduktion till biologiska undersökningar
Undervisningen under dessa två veckor syftar till att eleverna ska lära sig grunderna i att utföra enkla biologiska undersökningar. De får arbeta med att formulera hypoteser, planera sina undersökningar, genomföra observationer, samt dokumentera sina resultat.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Enkla biologiska undersökningar | Eleven kan genomföra och beskriva enkla undersökningar inom biologi. |
(Lgr 22. Biologi, åk 6)
v. 14 – Introduktion och planering av undersökningar (2/4-8/4)
- Lektion 1 – Introduktion till biologiska undersökningar. Eleverna får en översikt av vad som menas med att göra en undersökning. Diskussionsfrågor och exempel ges. Eleverna får formulera egna hypoteser kring ett givet ämne (ex. växters behov av vatten).
- Lektion 2 – Planering av undersökningar i grupper. Grupperna ska välja en hypotes och planera hur de ska genomföra sin undersökning, inklusive vilka material de behöver.
v. 15 – Genomförande av undersökningar och resultatbeskrivning (9/4-15/4)
- Lektion 3 – Genomföra undersökningar och samla in data. Eleverna genomför sina planerade undersökningar, dokumenterar sina observationer och samlar in data.
- Lektion 4 – Sammanställa och beskriva resultat. Eleverna ska påbörja sina rapporter där de dokumenterar sina resultat och beskriver sina observationer tydligt.
### Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen