# Veckoplanering
**Årskurs:** 1
**Ämne:** Biologi
**Tema:** Kroppen
Denna planering syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för kroppen, dess delar och funktioner samt att främja en hälsosam livsstil. Under veckorna kommer eleverna att få lära sig om människokroppens olika system och organ, liksom vikten av att ta hand om sin kropp.
## 1. Introduktion till människokroppen och dess delar
Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna till människokroppens grundläggande delar och deras funktioner. Eleverna får möjlighet att utforska och lära sig viktiga aspekter av kroppen och hur olika delar av kroppen arbetar tillsammans.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|————————————————————–|————————————————|
| Kroppens delar, t.ex. huvud, armar, ben och inre organ. | Eleven kan namnge kroppens olika delar. |
| (Lgr 22, Biologi, åk. 1) | |
### v. 12 – Introduktion till människokroppen (20/3 – 24/3)
– Lektion 1 – Introduktion till kroppens delar och deras namn.
– Lektion 2 – Genomgång av kroppens yttre delar.
– [Temadag] – Världsvattendagen (22/3).
### v. 13 – Huvud, händer och fötter (27/3 – 31/3)
– Lektion 3 – Fokus på huvudet – ansiktets delar.
– Lektion 4 – Förståelse för händer och fötters funktioner.
### v. 14 – Inre organ och deras funktioner (3/4 – 7/4)
– Lektion 5 – Introduktion till inre organ – hjärtat och lungorna.
– Lektion 6 – Hur kroppens organ arbetar tillsammans.
### v. 15 – Känslor och kroppsspråk (10/4 – 14/4)
– Lektion 7 – Känslor och hur de påverkar vår kropp.
– Lektion 8 – Kroppsspråk och kommunikation.
### v. 16 – Att ta hand om sin kropp (17/4 – 21/4)
– Lektion 9 – Vad betyder det att ta hand om sin kropp?
– Lektion 10 – Sammanfattning och reflektion kring kroppens delar.
## Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen