Veckoplanering

Årskurs: 5
Ämne: Biologi
Tema: Människokroppen
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för människokroppens uppbyggnad och funktioner. Eleverna kommer att få lära sig om olika organsystem, deras betydelse och hur de samverkar, samtidigt som de utvecklar sina kunskaper inom biologiska begrepp och termer.

1. Introduktion till människokroppens byggnad och funktioner

Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en grundläggande förståelse för människokroppens struktur och funktion. Eleverna kommer att utforska olika organ och organsystem, som skelettsystemet, muskelsystemet och stödjevävnader. Genom aktiviteter och diskussioner kommer de att få lära sig om de grundläggande funktionerna hos dessa system.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Människokroppen och dess organsystemEleven har grundläggande kunskaper om människokroppens byggnad och organsystem.

(Lgr 22, Biologi, åk. 4-6)

v. 10 – Skelettsystemets uppbyggnad och funktion (6/3-12/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till skelettsystemet och dess funktioner.
  • Lektion 2 – Genomgång av skelettets delar och deras betydelse.
v. 11 – Muskelsystemets funktioner och rörelse (13/3-19/3)
  • Lektion 3 – Introduktion till muskelsystemet och dess huvudfunktioner.
  • Lektion 4 – Genomgång av hur musklerna arbetar tillsammans med skelettet för rörelse.
v. 12 – Stödjevävnader och deras betydelse (20/3-26/3)
  • Lektion 5 – Olika typer av stödjevävnader och deras funktion.
  • Lektion 6 – Diskussion om varför stödjevävnader är viktiga för kroppen.

2. Människokroppens organsystem och samverkan

Denna del av planeringen syftar till att eleverna ska lära sig om de olika organsystemen, deras specifika funktioner, samt hur dessa system samverkar för kroppens övergripande funktion. Fokus kommer att ligga på cirkulationssystemet och andningssystemet.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Cirkulationssystemet och andningssystemetEleven kan redogöra för cirkulationssystemets och andningssystemets huvudfunktioner.

(Lgr 22, Biologi, åk. 4-6)

v. 13 – Cirkulationssystemet och blodets kretslopp (27/3-2/4)
  • Lektion 7 – Introduktion till cirkulationssystemet, blodets kretslopp och hjärtats funktioner.
  • Lektion 8 – Gruppdiskussion om hur cirkulationssystemet samverkar med andra organsystem.
v. 14 – Andningssystemets funktioner och processer (3/4-9/4)
  • Lektion 9 – Genomgång av andningssystemets delar och dess funktion.
  • Lektion 10 – Praktisk aktivitet om hur syre tas upp i blodet.

3. Sammanfattning och utvärdering av människokroppen

Den sista delen av planeringen syftar till att eleverna ska kunna reflektera över vad de har lärt sig om människokroppen och dess olika system. Här kommer vi att gå igenom och repetera de insikter de har fått under tidigare veckor.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Sammanfattning av människokroppens olika systemEleven kan sammanfatta sina kunskaper om människokroppen och förklara de olika systemens funktioner.

(Lgr 22, Biologi, åk. 4-6)

v. 15 – Repetitionsvecka och avslutande diskussion (10/4-16/4)
  • Lektion 11 – Repetition av människokroppens organsystem och diskussion kring vad vi har lärt oss.
  • Lektion 12 – Utvärdering och gemensam reflektion över kursens innehåll.

Röda dagar och lov

  • [Röd dag] – Påsklov (1/4 – 9/4).

Uppföljning

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.