Lektionsplanering: Sexualitet och relationer – Från födelsen ut i livet
Årskurs: 8
Ämne: Biologi
Tema: Sexualitet och relationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Människans fortplantning, utveckling och hälsa. | Eleven kan beskriva människans fortplantning och utveckling. | Eleven kan förklara människans fortplantning och utveckling med viss fördjupning. |
Sexuella relationer och deras betydelse för individen. | Eleven gör enkla kopplingar mellan relationers betydelse och hälsa. | Eleven gör fördjupade kopplingar mellan relationers betydelse och hälsa. |
[Lgr22, Biologi, Åk 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion: Filmvisning om livets början (10 min)
- Visa filmen (ca 6 minuter) som täcker tema “Från födelsen ut i livet”.
- Ställ korta frågor efter filmen för att aktivera elevernas tankar kring temat.
- Sammanfatta filmens huvudpunkter muntligt.
2. Diskussion om rubrikerna (10 min)
- Gå igenom rubrikerna: Ett nytt liv startar, Tvillingar, Graviditeten, Hjälp att bli med barn och adoption, Förlossning, Barnets första år, Att vara vuxen, Meningen med livet.
- Be eleverna reflektera och dela kort vad de vet eller har för frågor kring varje rubrik.
3. Uppgiftsgenomgång (5 min)
- Presentera de 7 enkla uppgifter som eleverna ska arbeta med.
- Förklara att de arbetar individuellt eller i par beroende på uppgiftstyp.
4. Arbete med uppgifter (20 min)
- Eleverna arbetar med uppgifterna.
- Läraren går runt, stöttar och svarar på frågor.
5. Avslutande reflektion (5 min)
- Samla eleverna och diskutera kort vad de lärt sig.
- Ställ frågor som knyter ihop temat, exempelvis varför det är viktigt att förstå livets start och relationer.
Ämnesinnehåll
- Ett nytt liv startar: Förståelse för befruktning och tidig fosterutveckling. Missförstånd om när livet börjar kan förekomma.
- Tvillingar: Skillnad mellan enäggs- och tvåäggstvillingar, genetisk variation och fosterutveckling.
- Graviditeten: Faser under graviditeten, fostrets utveckling och mammans hälsa.
- Hjälp att bli med barn och adoption: Medvetenhet om fertilitetsbehandling, adoptionens process och betydelse för barnet.
- Förlossning: Processen vid födseln, smärtlindring och förlossningens olika skeden.
- Barnets första år: Utveckling från nyfödd till ettåring, motorik och anknytning till föräldrar.
- Att vara vuxen och meningen med livet: Reflektion kring vad vuxenlivet innebär och existentiella frågor som många funderar över.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Befruktning | När spermie och ägg förenas och ett nytt liv börjar. | Från latin “fertilitas” som betyder fruktbarhet. |
Tvillingar | Två barn som föds samtidigt från samma graviditet. | Från fornsvenska “tvilling” som betyder tvåfaldig. |
Graviditet | Perioden under vilken en kvinna bär ett foster i livmodern. | Från latin “graviditas” som betyder graviditet. |
Adoption | Process att ta emot ett barn som sitt eget. | Från latin “adoptare” som betyder välja. |
Förlossning | Processen när barnet föds. | Från fornsvenska “färla” som betyder fara/vandra. |
Diskussionsfrågor
- Vad betyder det för en person att starta ett nytt liv? Kan livet ses från olika synvinklar, exempelvis biologiskt och känslomässigt? Vilka känslor kan födas i samband med livets början? Reflektera kring olika perspektiv.
- Hur kan gemenskap och relationer påverka en individs hälsa och utveckling under livets första år? Kan brist på anknytning ha konsekvenser senare i livet?
- Vilka etiska frågor kan uppstå kring hjälp att bli med barn och adoption? Hur kan samhället stötta familjer i dessa situationer?
- Vad kan meningen med livet vara för olika människor? Hur kan frågor om meningen med livet kopplas till att bli vuxen och ta eget ansvar?
Aktivitet
Eleverna får i par arbeta med de 7 enkla uppgifterna som är kopplade till de olika rubrikerna i temat. De får t.ex. förklara vad tvillingar är, beskriva graviditetens olika stadier, diskutera varför adoption är viktigt, samt reflektera kring vad meningen med livet kan vara. Läraren cirkulerar i klassrummet, stöttar och svarar på frågor. Avslutningsvis delas några reflektioner högt i klassen för att knyta ihop lektionen och ge elever möjlighet att lyssna på andras tankar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är befruktning? | När spermien och ägget möts och ett nytt liv börjar utvecklas. |
Vad skiljer enäggs- och tvåäggstvillingar åt? | Enäggstvillingar kommer från ett befruktat ägg som delat sig, tvåäggstvillingar från två olika spermier och ägg. |
Nämn en viktig förändring under graviditeten. | Fostret växer och utvecklas stadigt, och mamman kan förändras fysiskt och känslomässigt. |
Vad är adoption? | Processen att ta emot ett barn som sin egen när det inte är biologiskt ens eget barn. |
Vad händer vid förlossningen? | Barnet lämnar mammans livmoder och föds ut i världen. |
Citat
”Livet är det som händer medan du gör andra planer.” – John Lennon, 1980
Detta citat kan användas för att illustrera vikten av att förstå och vara närvarande i livets kontinuerliga förändringar och överraskningar.
”Relationer är de verkliga spirorna till livet.” – Margot Kidder, 2010
Ett citat som belyser hur betydelsefulla mänskliga relationer är för vår utveckling och välmående, i linje med temat för lektionen.