Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Engelska 6. Litteratur – “A Modest Proposal” av Jonathan Swift. v. 8 – v. 10. [Gymnasiet]

# Veckoplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Engelska 6
**Tema:** Litteratur – “A Modest Proposal” av Jonathan Swift
Planeringen syftar till att analysera och förstå “A Modest Proposal” samt att undersöka dess litterära stil, teman och samhällskommentarer. Eleverna kommer att utveckla sin förmåga att tolka litteraturkritiska perspektiv och skapa egna reflektioner kring texten.

## 1. Analys av “A Modest Proposal”
Undervisningen under dessa veckor syftar till att ge eleverna en djup förståelse av Jonathan Swifts text och dess kontext, samt att diskutera och analysera de teman och tekniker som används.

| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|——————-|———————|
| Litteraturens roll i att reflektera och kritisera samhälleliga förhållanden | Eleven kan göra en enkel analys av litterära verk i relation till sin tid. |
*(Gy 22, Engelska 6)*

### v. 8 – Introduktion till Jonathan Swift och textanalys (20/2-26/2)
– Lektion 1 – Introduktion till Jonathan Swift och hans verk. Bakgrundsinformation om tiden och kontexten för “A Modest Proposal”.
– Lektion 2 – Läsning av “A Modest Proposal”. Diskussion om initiala tankar och reaktioner.

### v. 9 – Teman och stil i “A Modest Proposal” (27/2-5/3)
– Lektion 3 – Analys av de centrala teman i texten (samhällskritik, satir, klasskamp).
– Lektion 4 – Undersöka Swifts stil och tekniker (ironisk ton, hyperbol, metaforer).

### v. 10 – Diskussion och reflektion över texten (6/3-12/3)
– Lektion 5 – Gruppen diskuterar textens relevans idag; hur kan vi se paralleller till moderna problem?
– Lektion 6 – Skriftligt arbete: skriva en reflekterande analys av “A Modest Proposal”, fokusera på dess betydelse och påverkan.

## Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen


Modern Tillbaka-knapp