Planering. Engelska 6. The Vikings and the English Language – history and linguistic influence. 2 v. [Gymnasiet]

Planering: The Vikings and the English Language – history and linguistic influence

Ämne: Engelska 6

Årskurs: Gymnasiet (Upper Secondary School)

Tema: The Vikings and the English Language – history and linguistic influence

Denna lektionsplan består av fyra lektioner som fokuserar på att förstå de historiska influenserna på det engelska språket, särskilt vikingarnas påverkan, kombinerat med kreativt och analytiskt arbete med språk och text.

Översikt av block och veckor

Block Tema Veckor
1 Introduction to text and vocabulary Week 1 (Lesson 1)
2 Deeper reading comprehension and discussion Week 1 (Lesson 2)
3 Creative project preparation and research Week 2 (Lesson 3)
4 Project work and presentation Week 2 (Lesson 4)

Block 1: Introduction to text and vocabulary

I denna lektion kommer eleverna att läsa och analysera texten “The Vikings and the English Language” med fokus på att förstå innehållet och nyckelord relaterade till historiska händelser och språkliga influenser.

Bedömningskriterier: Förmåga att tolka och förklara innehåll i komplexa texter samt använda ämnesspecifik vokabulär.

Vecka 1 – Lektion 1 (datum):

  • Översikt av textens bakgrund och huvudteman.
  • Ordförrådsövningar med nyckelord som “Danelaw”, “Danegeld”, “loan words”, “Norman Conquest”.
  • Kort quiz eller diskussion om ordens betydelse.

Block 2: Deeper reading comprehension and discussion

Eleverna arbetar med frågor som syftar till att analysera textens innehåll, reflektera över språkets utveckling och diskutera kulturhistoriska konsekvenser.

Vecka 1 – Lektion 2 (datum):

  • Gruppdiskussion eller pararbete med öppna frågor om vikingarnas påverkan på det engelska språket och normandernas roll.
  • Analysera skillnader och likheter i språkpåverkan från olika invandrargrupper.
  • Skriftlig reflektion eller argumenterande text.

Block 3: Creative project preparation and research

Förberedelse för ett projekt där eleverna skapar en presentation eller egen text som illustrerar ämnet.

Vecka 2 – Lektion 3 (datum):

  • Planering och research i grupper eller individuellt.
  • Brainstorming kring projektformat: t.ex. faktatext, dramatisk återgivning, visuell presentation eller digital berättelse.
  • Sammansättning av material och källor.

Block 4: Project work and presentation

Eleverna färdigställer och presenterar sitt projekt.

Vecka 2 – Lektion 4 (datum):

  • Revidering av projektet.
  • Presentation inför klassen med feedback och diskussion.
  • Utvärdering av lärande och reflektion över språkets historia.

Modern Tillbaka-knapp