[Planering]. Engelska. Ämne: Engelska. [gymnasiet]

Ämne: Engelska

Årskurs: 9

Veckoplanering v. 19–23: Tema “Sluta nian och börja gymnasiet”

Denna planering för Engelska, årskurs 9, v. 19–23 fokuserar på ordförrådsutveckling, läsning och muntlig produktion med temat “Att sluta nian och börja gymnasiet”. Syftet är att ge eleverna verktyg för att uttrycka sig om framtidsplaner, känslor kring övergången samt stärka språkliga färdigheter. Temat är relevant för målgruppen och kopplar till elevernas verkliga livssituationer.

Block Tema Veckor
1 Ordförråd kopplat till framtidsplaner och skolövergång v. 19–20
2 Läsförståelse med texter om skolan och framtiden v. 21–22
3 Muntlig produktion – prata om framtid och gymnasieval v. 23

Ämnesblock 1: Ordförråd kopplat till framtidsplaner och skolövergång

Detta block fokuserar på att bygga upp relevant ordförråd som hjälper eleverna att uttrycka tankar, känslor och planer inför gymnasievalet och övergången från grundskolan. Uppbyggnad av ordknippe inom områden som utbildning, känslor, mål och framtidsutsikter är centralt.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Ordförråd inom ämnesområdet som rör framtid, skolgång och känslor. Eleven kan använda ett grundläggande ordförråd. Eleven kan använda ett varierat och ämnesrelaterat ordförråd.
Strategier för att lära och använda nya ord och uttryck. Eleven visar viss säkerhet i ordförrådsanvändning. Eleven visar god säkerhet och variation i ordförråd.

v. 19 (8/5–14/5)

  • Lektion 1 – Introduktion till ordförråd kring skolövergång och framtid.
  • Lektion 2 – Ordförrådsövningar: synonymer, användning i meningar och diskussion.
  • Övning: Skapa ordförrådslistor och para ihop ord med bilder eller exempel.

v. 20 (15/5–21/5)

  • Lektion 1 – Kontextövning: tala och skriva korta meningar med ordförrådet.
  • Lektion 2 – Hörövningar kopplade till temat framtid och gymnasieval.
  • Gruppdiskussion: Dela tankar och erfarenheter om framtiden.

Ämnesblock 2: Läsförståelse med texter om skolan och framtiden

I detta block får eleverna möta texter som behandlar erfarenheter, förväntningar och utmaningar kring skolövergång och framtidsval. Fokus är att utveckla läsförståelse och analysera innehåll kopplat till elevernas liv.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Lässtrategier för att förstå texter med varierande innehåll inom skol- och framtidsämnen. Eleven kan förstå enkelt innehåll i texter. Eleven kan tolka och dra slutsatser från texter.

v. 21 (22/5–28/5)

  • Lektion 1 – Läsförståelse: Artiklar och berättelser om gymnasieval och framtidsdrömmar.
  • Lektion 2 – Textanalys: Diskutera innehåll, huvudbudskap och nyckelord.
  • Övning: Sammanfatta och reflektera i par eller grupp.

v. 22 (29/5–4/6)

  • Lektion 1 – Läsövningar med fokus på känslor och mål i texterna.
  • Lektion 2 – Diskussioner kring textens ämnen och personliga kopplingar.
  • Grupparbete: Presentation av textanalys.

Ämnesblock 3: Muntlig produktion – prata om framtid och gymnasieval

Det avslutande blocket tränar elever på att muntligt uttrycka sina tankar om skolavslutning, framtidsplaner och övergången till gymnasiet. Fokus är på tydlighet, sammanhang och anpassning av språk efter situation.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Muntliga presentationer och samtal med anpassning till situation och mottagare. Eleven kan framföra enkla budskap muntligt. Eleven kan framföra sammanhängande och tydliga muntliga framställningar.

v. 23 (5/6–11/6)

  • Lektion 1 – Förberedelse: Planera och öva muntliga presentationer om framtidsplaner.
  • Lektion 2 – Presentationer: Elever håller korta muntliga framställningar.
  • Feedback och reflektion över språkbruk och innehåll.

Lektionsplanering Engelska Åk 9, v. 19

Lektion 1 – Introduktion till ordförråd kring skolövergång och framtid (50 min)

Syfte: Introducera och träna ordförråd kopplat till att sluta nian och börja gymnasiet. Ge eleverna grundläggande förståelse för orden och deras användning.

Tidsschema:

  • 0–10 min: Introduktion av temat. Kort samtal kring vad det innebär att sluta nian och börja gymnasiet.
  • 10–25 min: Presentation och genomgång av nyckelord (t.ex. graduation, future, goals, expectations, nervous, excited). Använd bilder och exempelmeningar.
  • 25–40 min: Ordförrådsövning – eleverna får i par arbeta med flashcards eller ordförklaringar och skapa egna meningar med orden.
  • 40–50 min: Avslutande gemensam diskussion där några elever delar sina meningar och känslor om framtiden.

Materialförslag:

  • Flashcards med ord och bilder.
  • Exempelsatser på tavla eller digitalt.
  • Whiteboard för att skriva elevernas meningar.

Exempel på frågor:

  • What are you excited or nervous about when starting gymnasium?
  • What goals do you have for high school?
  • Can you use the word “future” in a sentence?

Lektion 2 – Ordförrådsövningar och diskussion (50 min)

Syfte: Fördjupa förståelsen av temaord genom aktiva övningar och verbal användning.

Tidsschema:

  • 0–10 min: Kort repetition av orden från förra lektionen med snabba frågor.
  • 10–25 min: Synonymövning – eleverna får grupper av ord och ska para ihop med synonymer eller liknande uttryck.
  • 25–40 min: Skriftlig övning – skriv korta meningar eller stycken där de använder minst fem av de nya orden.
  • 40–50 min: Gruppdiskussion i smågrupper eller par om elevernas tankar inför gymnasiet, där de försöker använda så mycket av ordförrådet som möjligt.

Materialförslag:

  • Övningsblad med ord och synonymer.
  • Papper och penna eller dator för skrivövning.
  • Frågekort för diskussionsövning.

Exempel på frågor för diskussion:

  • How do you feel about graduation?
  • What are your hopes for high school?
  • Are you worried about anything? What?

Modern Tillbaka-knapp