Lektionsplanering: Skriva en berättelse utifrån tre bilder i Engelska
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Berättande text utifrån bilder
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Berättande texter om vardagliga ämnen med tydlig struktur | Eleven kan skriva enkla och begripligt sammanhängande texter med handling samt inledning, handling och avslutning. | Eleven skriver med viss säkerhet sammanhängande och relativt välutvecklade texter med god struktur och variation i språk. |
Ord och uttryck för att beskriva händelser och känslor | Eleven använder grundläggande ord och uttryck för att beskriva handling och känslor på ett funktionellt sätt. | Eleven använder ett tillräckligt varierat ordförråd för att skapa tydliga beskrivningar av händelser och känslor. |
Grundläggande språkliga strukturer | Texten följer till viss del grammatiska normer och stavningsregler. | Texten följer grammatiska regler med viss säkerhet, och innehåller få stavfel. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4–6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till berättande texter och bildstöd (10 min)
- Presentera vad en berättande text är och vad den kan innehålla.
- Visa exempel på berättelser utifrån bilder.
- Prata om hur bilder kan ge stöd till handlingen i texten.
- Gå igenom ord och uttryck som hjälper att beskriva handling och känslor.
- Diskutera vad en inledning, en mittendel och en avslutning är.
2. Titta och analysera bilderna (10 min)
- Visa tre bilder som eleverna ska skriva berättelsen efter.
- Prata gemensamt om vad som händer på bilderna.
- Lista eller skriv på tavlan viktiga ord och fraser elever kan använda.
- Låt elever fundera över känslorna hos personerna i bilderna.
3. Planera berättelsen (10 min)
- Hjälp eleverna att planera sin berättelse i tre delar: början, mitt och slut.
- Använd stödfrågor för att få eleverna att tänka på vad som händer i varje del.
- Låt eleverna skriva stödord inför sin text.
4. Skrivande (15 min)
- Ge eleverna tid att skriva sin berättelse utifrån sina planer.
- Stötta med språk och stavning vid behov.
5. Kort genomgång och avslutning (5 min)
- Läs några exempel ur elevernas texter.
- Sammanfatta vad som kännetecknar en berättande text.
- Ge tips inför framtida berättelser.
Ämnesinnehåll
- Struktur i berättande texter: Berättelser består av en inledning, en händelse med utveckling och ett avslut. Det är viktigt att eleverna förstår textens delar och kan skilja på dem. Många elever behöver hjälp att hålla tråden i berättelsen och knyta ihop den på ett naturligt sätt.
- Beskrivande ord och språk: Elever ska lära sig att använda adjektiv och beskrivande uttryck för att ge mer liv åt texten och för att uttrycka känslor hos personer i berättelsen. Vanliga misstag är att använda mycket enkla eller upprepade ord, därför är det bra att ge exempel på synonymer och variation.
- Tidsord och sammanhang: Tidsord som “first”, “then”, “after that” och “finally” hjälper att skapa en tydlig tidsordning i berättelsen. Många elever kan hoppa över dessa, vilket gör att texten blir svår att följa.
- Användning av bilder som stöd: Bilder kan ge ledtrådar om miljö, personer och känslor. Att tolka bilder och skapa en historia runt dem är en övning i kreativt tänkande och språkbygge.
- Grundläggande grammatik och stavning: Att använda korrekta verbformer i dåtid och att stava vanligt förekommande ord rätt är viktigt för att texten ska bli begriplig och trovärdig.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Narrative | Berättande text, historier som berättas eller skrivs. | Från latinska narrare, “berätta”. |
Adjective | Beskrivande ord som anger kvalitet eller egenskap. | Från latinets adjectivum, “tillagt”. |
Plot | Handlingsförlopp i en berättelse. | Av engelskans plot, ursprung oklart men gammal germansk rot. |
Emotion | Känsla eller sinnesstämning. | Från latinska emotio, “rörelse ut”. |
Sequence | Ordning eller följd av händelser. | Från latinska sequentia, “följd”. |
Diskussionsfrågor
- Föreställ dig att en av personerna på bilderna har hemligheter. Hur skulle du beskriva deras känslor och varför de kanske inte vill berätta allt? Fundera på varför hemligheter kan vara viktiga i en berättelse.
- Om du fick ändra en av händelserna på bilderna, vad skulle du ändra och varför? Hur skulle det påverka berättelsens slut?
- Tänk dig att berättelsen ska ha en moral eller läxa. Vad skulle det kunna vara baserat på bilderna? Diskutera vad en berättelse kan lära oss om andra människor.
- Hur kan bilder hjälpa läsaren att förstå en berättelse mer än bara text? Kan du komma på en berättelse där bilder är extra viktiga?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva en berättelse med början, mitt och slut, utifrån tre utvalda bilder. Uppgiften är att beskriva vad som händer på varje bild, koppla samman händelserna och uttrycka känslor hos de personer som syns. Under skrivandet får eleverna använda stödord och ordlistor med adjektiv och tidsord som öppnar för variation i språket. Efter skrivandet kan eleverna läsa sina berättelser för en kamrat eller i små grupper och ge varandra feedback på tydlighet och berättelsens struktur. Läraren går runt och hjälper till med språkfrågor och uppmuntrar användning av beskrivande ord samt tydlig struktur.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilka tre delar ska en berättelse ha? | Inledning, handling (mitt) och avslutning. |
2. Varför använder man tidsord? | För att visa i vilken ordning händelser sker och göra texten lättare att följa. |
3. Ge exempel på två beskrivande ord. | Happy, big, colorful, scary. |
4. Hur hjälper bilder dig när du skriver? | De ger idéer om vad som händer, hur personer känner, och vilka miljöer som finns. |
5. Vad betyder “narrative”? | Det betyder “berättande text” eller en historia. |
6. Vad är viktigt i en inledning? | Att introducera plats, personer och vad som händer först. |
7. Hur kan du visa känslor i en berättelse? | Genom att använda beskrivande ord och berätta hur personer känner sig. |
8. Varför är det viktigt att skriva i rätt tidsordning? | För att läsaren ska förstå vad som händer först, sedan och till slut. |
9. Vad betyder “plot”? | Handling eller händelseförlopp i berättelsen. |
10. Varför ska man kontrollera stavning? | För att texten ska vara lätt att läsa och förstå. |
Citat
“The art of storytelling is reaching its end because the epic side of truth, wisdom, is dying out.” – Walter Benjamin (1940)
Denna tanke kan fungera som en introduktion till vikten av att berätta historier både muntligt och skriftligt, och varför det är viktigt att öva detta i skolan.
“I am convinced that storytelling is the strongest way to put ideas into the world today.” – Robert McKee (1997)
Citaten styrker syftet att öva elever i att skapa egna berättelser och förstå kraften i berättande, vilket är centralt för språkinlärning och kreativitet.