Veckoplanering
Årskurs: 9 Ämne: Engelska Tema: Förberedelse inför nationella prov i läsförståelse, hörförståelse och skriftlig förmåga. Denna planering syftar till att förbereda eleverna inför de nationella proven i engelska genom att fokusera på skriftlig förmåga, läsförståelse och hörförståelse. Undervisningen kommer att innefatta olika typer av övningar och uppgifter för att stärka elevernas kunskaper och färdigheter i engelska.
1. Skriftlig förmåga och träning
Undervisningen under dessa veckor syftar till att eleverna ska förbättra sin skriftliga förmåga genom olika skrivuppgifter och förberedande övningar inför det nationella provet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skriftligt uttryckande i olika former och genrer. | Eleven kan skriva enklare texter med viss följd och struktur. |
(Lgr 22. Engelska, åk. 9)
v. 10 – Introduktion till skrivuppgifter (6/3-12/3)
- Lektion 1 – Genomgång av skrivstrategier för olika texter.
- Lektion 2 – Skrivuppgift: Informell e-post.
v. 11 – Utveckling av berättande texter (13/3-19/3)
- Lektion 3 – Genomgång av berättande texter.
- Lektion 4 – Skrivuppgift: Berättande text.
v. 12 – Feedback och förbättringar (20/3-26/3)
- Lektion 5 – Feedback på skrivuppgifter.
- Lektion 6 – Revidera och förbättra egna texter.
2. Strategier för läsförståelse och textanalys
Undervisningen under dessa veckor syftar till att eleverna ska utveckla sina strategier för att förstå och analysera engelska texter. Genom att arbeta med olika texter kommer eleverna att öva på att identifiera huvudpoänger, teman och nyckelinformation.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Texter av olika slag samt texters tematisk och språklig variation. | Eleven kan läsa och förstå innehållet i olika typer av texter. |
Strategier för att förstå och tolka innehållet i texter. | Eleven kan med viss träning använda lässtrategier för att finna information. |
(Lgr 22. Engelska, åk. 9)
v. 13 – Strategier för läsförståelse (27/3-2/4)
- Lektion 7 – Introduktion till lässtrategier.
- Lektion 8 – Genomgång av olika texter och frågor kopplade till dem.
v. 14 – Tematiska texter och analys (3/4-9/4)
- Lektion 9 – Arbete med tematiska texter.
- Lektion 10 – Gruppdiskussioner om texternas innehåll.
3. Utveckling av hörförståelse
Undervisningen under dessa veckor syftar till att förbättra elevernas hörförståelse genom olika lyssningsövningar som tränar deras förmåga att förstå talad engelska.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hörförståelse genom att lyssna på berättelser, dialoger och diskussioner. | Eleven kan med viss träning förstå och återge innehållet i muntliga budskap. |
(Lgr 22. Engelska, åk. 9)
v. 15 – Introduktion till hörförståelse (10/4-16/4)
- Lektion 11 – Genomgång av hörförståelseövningar.
- Lektion 12 – Lyssna på en kort dialog och svara på frågor.
v. 16 – Fördjupning i hörförståelse (17/4-23/4)
- Lektion 13 – Lyssna på berättelser och diskutera.
- Lektion 14 – Träna på att återge innehåll vi hört.
Uppföljning
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.