Planering. Engelska. Grundläggande läsförståelse, hörförståelse, muntlig interaktion och skriftlig produktion. [Åk. 7 – 9]

Planering Engelska Åk 8 Resursgrupp med F – Vecka 18-22

Veckoplanering för Engelska Åk 8 Resursgrupp med F

Årskurs: 8 resursgrupp med F i Engelska
Ämne: Engelska
Tidsperiod: vecka 18–22
Antal lektioner per vecka: 2

Block Tema Veckor
1 Grundläggande läsförståelse och ordförråd v.18–19
2 Hörförståelse och muntlig interaktion v.20–21
3 Skriftlig produktion och sammanfattning v.22

Ämnesblock 1: Grundläggande läsförståelse och ordförråd för ökad förståelse i engelska

Det här blocket fokuserar på att stärka elevernas läsförståelse genom enkla texter och arbete med grundläggande ordförråd samt begrepp. Målet är att eleverna ska kunna förstå och tolka enkla engelska texter, kopplat till centralt innehåll som ord och fraser som används i vardagliga situationer. Fokus ligger på stöd för att ge trygghet och tid att repetera och träna.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Ord och fraser som används i vardagliga situationer. Eleven kan förstå och använda vanliga ord och fraser. Eleven kan förstå och använda vanliga ord och fraser med viss variation.
Läsförståelse av enkla engelska texter. Eleven kan återge innehållet i enkla och tydliga texter. Eleven kan tolka innehållet i enkla och tydliga texter.

[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]

v. 18 – Läsförståelse och ordförrådsträning (1/5–7/5)

  • Lektion 1: Introduktion till grundläggande ord och fraser
    Syfte: Att introducera och säkra förståelse för vanliga ord och fraser för vardagliga situationer.
    Innehåll: Genomgång av enkla ordlistor med bilder, repetition av hälsningsfraser och presentation av enkla meningar.
    Arbetsformer: Interaktiv övning med ordförrådsspel, samtal i par om välkomstfraser.
    Bedömningsstöd: Observation av elevernas muntliga deltagande och ordförrådsanvändning.
  • Lektion 2: Läsövningar med enkla texter
    Syfte: Träna läsförståelse av korta och enkla texter.
    Innehåll: Läsning av enkla faktatexter och berättelser med stödfrågor.
    Arbetsformer: Gemensam högläsning, arbete med fyll-i-ord och svar på enkla frågor.
    Bedömningsstöd: Bedöma förmåga att förstå huvudidé och enkel textinformation.
  • Övning: Ordförrådsspel och repetition

v. 19 – Tillämpning av läsförståelse (8/5–14/5)

  • Lektion 3: Läsning av kortare berättande och faktatexter
    Syfte: Fördjupa förståelsen av olika textgenrer och förstärka ordförrådet.
    Innehåll: Textanalys och gemensamt sammanfattande av enkla texter.
    Arbetsformer: Pararbete med att leta efter nyckelord, samtala om textens tema och innehåll.
    Bedömningsstöd: Bedömning av muntlig återgivning av textens innehåll.
  • Lektion 4: Samtalsövningar kopplade till läst text
    Syfte: Träna muntlig interaktion utifrån läst material.
    Innehåll: Diskussionsfrågor och kommunikativa övningar baserade på veckans texter.
    Arbetsformer: Gruppdiskussioner, rollspel och enkla muntliga presentationer.
    Bedömningsstöd: Bedöma förmåga att kommunicera enkla tankar och svar kopplade till texten.

Ämnesblock 2: Hörförståelse och muntlig interaktion för kommunikation i vardagliga situationer

Det här blocket har fokus på att utveckla elevernas förmåga att förstå talad engelska i enkla sammanhang och stärka muntlig interaktion. Eleverna tränar på att lyssna på tydligt uttal och enkla samtal, och att delta i korta muntliga övningar.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Hörförståelse av tydligt och enkelt tal i olika vardagssituationer. Eleven kan förstå enkla muntliga instruktioner och budskap. Eleven kan uppfatta nyanser i enkla muntliga sammanhang.
Muntlig interaktion i enkla och tydliga samtal. Eleven kan delta i enkla samtal med stöd. Eleven kan delta i samtal med viss spontanitet.

[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]

v. 20 – Hörförståelseövningar och lyssna på korta dialoger (15/5–21/5)

  • Lektion 5: Lyssna på enkla samtal och instruktioner
    Syfte: Stärka hörförståelsen av tydligt och enkelt tal.
    Innehåll: Lyssna på korta dialoger, instruktioner och meddelanden.
    Arbetsformer: Lyssna-och-svara-övningar, fylla-i-uppgifter och avsluta meningar.
    Bedömningsstöd: Bedömning av svar på hörförståelseuppgifter.
  • Lektion 6: Gruppövningar med muntlig interaktion
    Syfte: Träna muntlig interaktion i enkla vardagliga situationer.
    Innehåll: Rollspel som handlar om att beställa mat, fråga om vägen, presentera sig själv.
    Arbetsformer: Samarbetsövningar, samtal i par och små grupper.
    Bedömningsstöd: Bedömning av kommunikativ förmåga och uttal.

v. 21 – Träning i muntlig produktion och kommunikation (22/5–28/5)

  • Lektion 7: Praktiska samtalsövningar och enkel presentation
    Syfte: Stärka förmåga att muntligt ge enkel personlig information.
    Innehåll: Dialoger om familj, fritidsintressen och vardagsliv.
    Arbetsformer: Presentationer för gruppen, återberättande och samtal.
    Bedömningsstöd: Bedömning av sammanhängande enkel muntlig produktion.
  • Lektion 8: Uttal och intonation med stöd
    Syfte: Förbättra uttal och intonation i enkla längre meningar.
    Innehåll: Träning på vanliga ljud, ordaccent och meningsmelodi.
    Arbetsformer: Uttalsträning, lyssna och härma, ljudövningar i par.
    Bedömningsstöd: Observation av uttalsförbättringar och deltagande.

Ämnesblock 3: Skriftlig produktion och sammanfattning av kunskaper

Det sista blocket fokuserar på att eleverna får träna på att skriva enkla meningar och korta texter, samt att sammanfatta och använda de språkliga moment som tränats i tidigare block. Detta ger en möjlighet att öva språkanvändning i skrift och stärka självförtroendet.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Skriftlig produktion av enkla texter i olika genrer. Eleven kan skriva enkla och begripliga meningar och ord. Eleven kan skriva texter med viss variation och struktur.

[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]

v. 22 – Skriva enkla meningar och korta texter (29/5–4/6)

  • Lektion 9: Skriva enkla meningar kring vardagliga ämnen
    Syfte: Ge eleverna möjlighet att formulera enkla meningar skriftligt.
    Innehåll: Träning i meningsbyggnad, användning av enkla verb och substantiv.
    Arbetsformer: Skriftliga övningar, fylla i meningar, bildstöd.
    Bedömningsstöd: Bedömning av meningsbyggnad och förståelighet.
  • Lektion 10: Skriva korta beskrivande texter och sammanfattning
    Syfte: Träna att skriva längre enkla texter och sammanfatta innehåll.
    Innehåll: Skriva korta berättelser eller beskrivningar med stöd.
    Arbetsformer: Individuellt skrivande, parfeedback och gemensam diskussion.
    Bedömningsstöd: Bedömning av textens funktion och språkets enkelhet.

Modern Tillbaka-knapp