Veckoplanering
Denna planering omfattar engelska för årskurs 8 med fokus på temat Hem. Under fyra veckor behandlas olika aspekter av temat utifrån centralt innehåll i kursen för att utveckla elevernas läsförståelse, muntliga färdigheter och ordförråd kopplat till vardagliga situationer och miljöer i hemmet. Planeringen syftar till att skapa goda förutsättningar för eleverna att kommunicera och resonera kring ämnet på engelska.
Årskurs 8
Ämne Engelska
Tema Hem
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Introduktion till temat Hem och ordförråd | v. 17–18 |
2 | Läsning och förståelse om hem och familj | v. 19 |
3 | Muntlig interaktion och skriftlig produktion kring hem | v. 20 |
Ämnesblock 1: Introduktion till temat Hem och ordförråd med fokus på vardagliga miljöer och begrepp
I detta block introduceras eleverna för temat Hem med särskilt fokus på att bygga upp ordförråd och grundläggande begrepp om bostäder, rum och vanliga uttryck. Genom att arbeta med olika övningar och samtal tränar eleverna på att använda språket i bekanta situationer som rör hemmet. Detta skapar en stabil grund för vidare läsning och muntlig kommunikation kring temat.
Betygskriterier för blocket handlar om att visa förståelse för vardagliga ord och uttryck samt kunna kommunicera enkelt och begripligt om vanliga situationer kopplade till hemmet.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Fortsatt träning i att förstå och använda vardagliga ord, begrepp och fraser inom områden som hem och familj. | Eleven kan med viss säkerhet förstå och använda vardagliga ord och uttryck kopplade till temat. | Eleven visar god säkerhet och kan självständigt använda vardagliga uttryck för temat i samtal och skrift. |
[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]
v. 17 – Grundläggande vokabulär och uttryck om hem (24/4-28/4)
- Lektion 1 – Introduktion till temat Hem: Genomgång av relevanta ord och uttryck som beskriver rum, möbler och vardagliga handlingar i hemmet.
- Lektion 2 – Ordförrådsövningar: Praktiska övningar i att använda och känna igen nya ord via bildstöd och enkla meningar.
- Diskussion kring hur hem kan se ut i olika kulturer.
v. 18 – Samtal och enkla texter om hem (1/5-5/5)
- Lektion 1 – Läsövning: Kort text om vardagsliv i hemmet, fokus på att hitta nyckelord.
- Lektion 2 – Samtal: Träning i att beskriva sitt eget hem muntligt och jämföra med andras.
- Introduktion till skrivuppgift: Beskrivning av ditt drömhem.
Ämnesblock 2: Läsning och förståelse av texter om hem och familj – utveckling av läsförståelse och ordkunskap
I detta block arbetar eleverna med längre texter som handlar om hem och familjeliv. Fokus är på att utveckla läsförståelsen och kunna hitta information i texterna för att kunna återberätta och diskutera innehållet. Detta stärker deras förmåga att ta till sig engelska texter kopplat till vardagliga situationer.
Betygskriterierna fokuserar på att eleven visar förståelse för innehållet och kan svara på frågor samt sammanfatta information.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Läsning av lättare skönlitteratur och sakprosatexter med anknytning till vardagsliv och hem. | Eleven kan med hjälp förstå innehållet och återge enkelt med egna ord. | Eleven visar god läsförståelse och kan sammanfatta textens innehåll. |
[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]
v. 19 – Läsförståelse om hem och familj (8/5-12/5)
- Lektion 1 – Läsning av berättelse om familjeliv: Fokus på att hitta viktiga detaljer.
- Lektion 2 – Frågeövningar: Besvara frågor kopplade till texten muntligt och skriftligt.
- Gruppdiskussion och jämförelse av olika familjers livssituationer.
Ämnesblock 3: Muntlig interaktion och skriftlig produktion kring hem och vardagsliv
I detta avslutande block tränar eleverna på att använda engelska för att uttrycka sina egna tankar och åsikter om hemmet, både muntligt och skriftligt. De får kommunicera med klasskamrater och skriva enklare texter som sammanfattar deras upplevelser och beskrivningar. Blocket bidrar till utvecklingen av deras kommunikativa förmåga inom området.
Betygskriterierna betonar god klarhet och enkelhet i kommunikation, samt att kunna uttrycka sig begripligt i tal och skrift med viss variation i språkbruk.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Muntliga presentationer och samtal om vardagsnära ämnen. Skriftlig produktion av enklare texter. | Eleven kan delta i enkla samtal och skriva korta texter med begripligt språk. | Eleven kan muntligt och skriftligt uttrycka sig med god anpassning och tydlighet. |
[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]
v. 20 – Muntlig och skriftlig kommunikation om hem (15/5-19/5)
- Lektion 1 – Muntlig övning: Beskrivning av ditt hem och diskussion om skillnader och likheter inom klassen.
- Lektion 2 – Skriftlig uppgift: Skriv en text om ditt hem eller drömhem, med betoning på att använda nytt ordförråd.
- Genomgång och feedback på uppgifter.
Vill du att jag sparar planeringen som Word-fil, utveckla lektionsbeskrivningarna, eller justera planeringen med nytt fokus?