Ämne: Engelska 5
Årskurs: Gymnasiet
Tema: Digitala källor
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Källkritik och digitala källor | v. 21 |
Ämnesblock 1: Källkritik och digitala källor i engelska
I detta block kommer fokus ligga på att analysera och granska digitala källor. Eleverna lär sig att identifiera olika typer av digital information, bedöma trovärdighet och relevans samt att resonera kring syften och vinklingar i texter och medier. Momentet är viktigt för att förbereda eleverna för högre studier och ett kompetent informationssamhälle.
Betygskriterierna som blocket utgår ifrån fokuserar på förmågan att förstå, analysera och diskutera olika former av engelskspråkig text med tillämpning på källkritik.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Läsförståelse och reception av olika engelskspråkiga texter som innehåller resonemang, argumentation och information. | Eleven kan med viss säkerhet förstå huvudinnehållet i informationsrika och argumenterande texter. | Eleven kan med relativt stor säkerhet förstå innehållet i informationsrika och argumenterande texter. |
v. 21 (22/5-28/5)
- Lektion 1 – Introduktion till källkritik och digitala källor: Genomgång av vad källkritik innebär med fokus på digitala miljöer, exempel på trovärdiga och mindre trovärdiga källor.
- Lektion 2 – Analys av engelskspråkiga digitala texter: Övning i att identifiera syften, vinklingar och källors trovärdighet i autentiska texter. Diskussion och reflektion kring källkritik i sociala medier och nyhetsplattformar.
Planering: Undervisningsmaterial för Engelska 5 – Källkritik och digitala källor (vecka 21)
Lektion 1: Introduktion till källkritik och digitala källor
Material
- PowerPoint-presentation med följande rubriker:
- Vad är källkritik? (Definition och varför det är viktigt)
- Digitala källor: exempel och karaktäristika (webbsidor, sociala medier, bloggar, nyhetssajter)
- Vanliga fallgropar och “fake news”
- Nyanser i trovärdighet: fakta, åsikter och propaganda
- Kort text som eleverna får läsa, exempelvis:
- En kort faktatext på engelska om “fake news” och hur man kan signalera trovärdighet i en webbkälla.
- Några korta autentiska exempel på rubriker från nyhetssajter och sociala medier (separerade på trovärdiga respektive tveksamma källor).
Aktiviteter
- Gruppdiskussion: Vilka digitala källor använder ni? Hur bedömer ni att de är trovärdiga?
- Kort klassgenomgång med frågor om texter och rubriker i presentationen.
Lektion 2: Analys av engelskspråkiga digitala texter
Material
- Arbetsblad med tre korta engelska texter från olika digitala källor, till exempel:
- En nyhetsartikel från en respekterad webbplats.
- Ett inlägg från sociala medier som uttrycker en åsikt.
- En bloggtext med ifrågasatt källkritik.
- Frågor till varje text som hjälper eleverna att bedöma:
- Vem är avsändaren?
- Vad är syftet med texten?
- Finns det fakta eller åsikter?
- Kan informationen kontrolleras?
- Finns det tecken på vinkling eller partiskhet?
Aktiviteter
- Parvis arbete: eleverna analyserar texterna med frågorna.
- Klassdiskussion om resultaten och reflektion kring vikten av källkritik på engelska.
- Kort skriftlig reflektion: “Hur kan du använda dessa källkritiska verktyg i dina egna studier och vardagsliv?”