Veckoplanering

Årskurs: 7 Ämne: Engelska Tema: Oceania, Travel Journal, News Article, Cultures and Realia

Planeringen syftar till att ge en djupare förståelse för de engelsktalande länderna i Ozeanien, deras kulturer samt utveckla färdigheter för att skriva resejournaler och nyhetsartiklar.

1. Utforskning av Oceania och dess länder

Undervisningen under dessa veckor syftar till att introducera eleverna för Oceania, dess länder, kulturer och geografi. Eleverna kommer att undersöka olika aspekter av livsstilen och traditioner i regionen.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Länder och grupper av länder i OceaniaEleven kan ge exempel på länder och kulturer i Oceania.

(Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)

v. 10 – Introduktion till Oceania (6/3-12/3)
  • Lektion 1 – Presentation av Ozeanien och dess geografiska placering.
  • Lektion 2 – Diskussion om kulturella skillnader i länder i Ozeanien.
v. 11 – Kulturella insikter från Australien och Nya Zeeland (13/3-19/3)
  • Lektion 3 – Studera Aboriginal kulturen i Australien.
  • Lektion 4 – Nya Zeelands maorikultur och dess traditioner.
v. 12 – Livsstil och traditioner i Pacific Islands (20/3-26/3)
  • Lektion 5 – Undersöka livsstilar på olika pacificöar.
  • Lektion 6 – Traditionella fester och firanden.

2. Skriva resejournaler

Undervisningen under dessa veckor syftar till att lära eleverna att skriva personliga resejournaler och reflektera över sina upplevelser.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Att läsa och skriva olika typer av texterEleven kan skriva en enkel och sammanhängande reseberättelse.

(Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)

v. 13 – Introduktion till resejournaler (27/3-2/4)
  • Lektion 7 – Vad är en resejournal? Exempel och diskussion.
  • Lektion 8 – Skriva den första delen av resejournalen.
v. 14 – Fortsättning på resejournaler (3/4-9/4)
  • Lektion 9 – Analysera exempel på resejournaler.
  • Lektion 10 – Skriva den andra delen av resejournalen.

3. Nyhetsartiklar och journalistik

Undervisningen syftar till att introducera eleverna till skrivande av nyhetsartiklar och grunderna i journalistik.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Skriva nyhetsartiklarEleven kan skriva en enkel nyhetsartikel.

(Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)

v. 15 – Introduktion till nyhetsartiklar (10/4-16/4)
  • Lektion 11 – Vad kännetecknar en nyhetsartikel?
  • Lektion 12 – Genomgång av nyhetsreportage.
v. 16 – Att skriva en egen nyhetsartikel (17/4-23/4)
  • Lektion 13 – Planera och diskutera ämnen för nyhetsartiklar.
  • Lektion 14 – Skriva och redigera nyhetsartikel.

4. Kulturer och realia i Oceania

Undervisningen syftar till att ge förståelse för kulturella och samhälleliga aspekter i Oceania.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Skillnader mellan kulturerEleven kan beskriva skillnader och likheter mellan kulturer i Oceania.

(Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)

v. 17 – Djupdykning i kulturella traditioner (24/4-30/4)
  • Lektion 15 – Diskussion om traditioner i Oceania.
  • Lektion 16 – Grupparbete om olika kulturer.
v. 18 – Realia: Aktuella händelser i Oceania (1/5-7/5)
  • Lektion 17 – Aktuella händelser och nyheter i regionen.
  • Lektion 18 – Presentation av grupprapporter.

5. Sammanfattning och reflektion

Denna sista del av planeringen fokuserar på att knyta ihop alla ämnen och reflektera över lärandeprocessen.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Reflektion över kulturell förståelseEleven kan reflektera över lärande och kulturella perspektiv.

(Lgr 22, Engelska, åk. 7-9)

v. 19 – Sammanfattning av terminen (8/5-14/5)
  • Lektion 19 – Reflektion över vad vi lärt oss om Oceania.
  • Lektion 20 – Förbereda förlektioner.
v. 20 – Avslutande presentationer (15/5-21/5)
  • Lektion 21 – Presentation av resejournaler och nyhetsartiklar.
  • Lektion 22 – Avslutning av terminen och feedback.

Uppföljning

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar.
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen.