Veckoplanering
Denna planering för Engelska i årskurs 6 under veckorna 17–20 fokuserar på pararbete med faktasökning och muntlig redovisning. Eleverna får träna sin förmåga att söka information på engelska, bearbeta fakta och presentera sina kunskaper muntligt. Planeringen innehåller tydliga steg för samarbete, språkpraktik och källkritik.
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Pararbete med faktasökning och muntlig redovisning
Tidsperiod: v. 17–20
Antal lektioner per vecka: 3 lektioner á ca 45 minuter
Block | Tema | Veckor |
---|---|---|
1 | Faktasökning och informationshantering | v. 17–18 |
2 | Bearbetning av fakta och manusförfattande | v. 19 |
3 | Muntlig redovisning och reflektion | v. 20 |
Ämnesblock 1: Faktasökning och informationshantering i par
Syfte och innehåll: Eleverna lär sig att söka fakta på engelska från olika källor, träna läsförståelse, anteckna relevant information och förstå vikten av källkritik. Fokus ligger på samarbete och informationshantering.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Läsa och söka information från olika källor i enkla texter. | Eleven kan med hjälp hitta och återge information från enkla texter. | Eleven kan med stöd välja relevant information och återge den. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4–6]
Lektion 1 (v. 17) – Introduktion och ämnesval
- Presentation av uppgiften och syfte.
- Genomgång av faktasökning på barnvänliga engelska webbplatser.
- Val av ämne i par.
Lektion 2 (v. 17) – Söka information i par
- Eleverna använder angivna webbkällor för att hitta fakta.
- Läser och antecknar viktiga punkter tillsammans.
Lektion 3 (v. 17) – Källkritik och informationsval
- Diskussion i klassen om hur man vet om information är tillförlitlig.
- Eleverna reflekterar över valda källor och sammanställer fakta.
Lektion 4 (v. 18) – Fördjupad faktainsamling
- Fortsatt faktasökning och antecknande av ny information.
Lektion 5 (v. 18) – Organisering av fakta
- Eleverna organiserar sina anteckningar i tankekartor eller listor.
- Planerar innehållet i den muntliga redovisningen.
Lektion 6 (v. 18) – Sammanfattning och förberedelse för manus
- Sammanfattar fakta i par.
- Diskussion om hur man kan formulera fakta muntligt.
Ämnesblock 2: Bearbetning av fakta och manusförfattande
Syfte och innehåll: Eleverna bearbetar insamlad fakta till ett manus för muntlig presentation. De tränar skrivning, språklig enkelhet och samarbete.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Skriva texter med sammanhängande innehåll och enkel bearbetning. | Eleven kan skriva enkla texter med stöd och viss sammanhang. | Eleven kan skriva texter med viss struktur och förbättra dem. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4–6]
Lektion 7 (v. 19) – Skriva manus tillsammans
- Eleverna formulerar enkla meningar och strukturerar sin presentation.
Lektion 8 (v. 19) – Öva på text och ge feedback inom par
- Läser manus högt för varandra.
- Ger och tar emot feedback på språk och innehåll.
Lektion 9 (v. 19) – Träna uttal och presentationsteknik
- Övar på uttal, intonation och flyt.
- Tips för att tala tydligt och samarbeta i presentation.
Ämnesblock 3: Muntlig redovisning och reflektion
Syfte och innehåll: Eleverna redovisar muntligt i par inför grupp. Efteråt reflekterar de över sin insats och samarbetet.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Muntlig kommunikation och presentation i varierade sammanhang. | Eleven kan muntligt återge innehåll och delta i samtal. | Eleven kan muntligt redogöra med viss säkerhet och bidra aktivt i samtal. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4–6]
Lektion 10 (v. 20) – Slutlig repetition
- Repetera manus och presentation.
- Förbereda sig för presentation inför gruppen.
Lektion 11 (v. 20) – Muntlig presentation
- Redovisning i par inför klassen.
- Åhörarna lyssnar och kan ställa enkla frågor.
Lektion 12 (v. 20) – Reflektion och feedback
- Reflektera över presentationen och samarbetet.
- Ge och ta emot konstruktiv feedback.
Förslag på ämnen att faktasöka och redovisa
- Djur och deras livsmiljöer (t.ex. lejon, pingviner)
- Kända uppfinningar och deras uppfinnare (t.ex. telefonen, glödlampan)
- Länder och deras traditioner (t.ex. jultraditioner i USA, engelska högtider)
- Naturfenomen (t.ex. vulkaner, norrsken)
- Historiska personer eller händelser (t.ex. Martin Luther King Jr, första världskriget)
- Miljö och hållbar utveckling (t.ex. återvinning, klimatförändringar)
- Sporter och idrottspersoner (t.ex. fotboll, Usain Bolt)
- Rymden och planeterna (t.ex. Mars, solsystemet)