Planering. Engelska. Saker i skolan. (1 v.) [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering: Saker i skolan i Engelska

Årskurs: 1 (förskoleklass eller årskurs 1)
Ämne: Engelska
Tema: Saker i skolan

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Grundläggande ord och fraser för vardagliga sammanhang, till exempel skolan och klassrummet. Eleven kan förstå och använda några grundläggande engelska ord och uttryck kopplade till skolan. Eleven kan förstå och använda flera grundläggande engelska ord och uttryck kopplade till skolan.

[Lgr22, Engelska, Åk 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till skolord (10 min)

  • Visa bilder av vanliga saker i klassrummet, t.ex. penna, bok, bord, stol.
  • Säg orden högt och tydligt, eleverna upprepar.
  • Visa bilderna igen och låt eleverna mata in ordet muntligt.

2. Lyssna och peka (10 min)

  • Läraren säger ett ord och eleverna pekar på rätt bild.
  • Eleverna turas om att säga ordet efter läraren.

3. Memoryspel med skolord (15 min)

  • Eleverna spelar memory med kort där ena sidan är bild på skolord och andra sidan ordet på engelska.
  • Gruppen pratar och hjälps åt att hitta par.

4. Rita och namnge (10 min)

  • Varje elev ritar en sak som finns i skolan och skriver (eller läraren skriver) dess engelska namn.
  • Eleverna visar sina teckningar och säger ordet.

5. Avslutande sång (5 min)

  • Läraren och eleverna sjunger en sång om saker i skolan på engelska, exempelvis “The Classroom Song”.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig:

  • Ordförråd för skolrelaterade föremål: Ord som pen, book, chair, table, backpack, pencil case, eraser, ruler. Eleverna lär sig dessa ord i en kontext de känner igen.
  • Uttal och repetition: Betoning på att eleverna känner igen och kan uttala orden efter modellen.
  • Visuell igenkänning: Bilder och föremål hjälper eleverna koppla ord till saker praktiskt i klassrummet.
  • Lekfullhet och interaktion: Genom spel och sång förstärks lärandet på ett roligt sätt.
  • Grundläggande kommunikation: Eleverna får möjlighet att säga enkla ord och fraser kopplade till skolan.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Pen Ett skrivredskap som man använder för att skriva Från latin “penna” som betyder fjäder, eftersom pennor ursprungligen gjordes av fjädrar.
Book En samling papper med text som man läser Från fornengelskan “boc” med germanskt ursprung.
Chair En möbel att sitta på Från fornfranskan “chaiere” och latin “cathedra”.
Table En plan yta med ben för att ställa saker på Från latin “tabula” som betyder bräda eller bord.
Backpack En väska som bärs på ryggen Sammansatt av “back” (rygg) och “pack” (packa).

Diskussionsfrågor

  1. Varför tror du att vi behöver saker som penna och bok i skolan? Hur skulle det vara att gå i skolan utan dem? Fundera på hur saker kan hjälpa oss att lära.
  2. Vilken av sakerna i skolan tycker du är viktigast? Varför? Kan du tänka dig en skola där man använder andra saker istället?
  3. Om du skulle designa ett nytt klassrum, vad för saker skulle du ta med? Berätta hur de kan hjälpa dig och dina kompisar att lära och trivas.
  4. Tänk dig att du skulle lära någon från ett annat land om skolan i Sverige. Hur skulle du förklara vad de här sakerna är och vad de används till?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får varsin låda med olika skolmaterial (pennor, sudd, linjaler, böcker etc.). Gruppen får i uppdrag att sortera sakerna och para ihop dem med bilder där ordet på engelska står. Sedan får varje grupp presentera sin låda och dess innehåll för resten av klassen med enkla meningar: “This is a pen. This is a book.” Läraren hjälper till med uttal och rättar snällt. Aktiviteten är praktisk och hjälper eleverna att använda och repetera orden i en konkret situation.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad heter “penna” på engelska? Pen
2. Hur säger man “bok” på engelska? Book
3. Vilket ord betyder stol? Chair
4. Vad är en “backpack”? En väska man bär på ryggen
5. Hur uttalar man “table”? /ˈteɪbl/
6. Vilket föremål använder man för att sudda? An eraser
7. Kan du namnet på en sak som finns i klassrummet? Pen, book, chair, table etc.
8. Vad kan du göra med en bok? Läsa den
9. Varför använder man en linjal? För att mäta eller rita raka linjer
10. Vad kallas en väska man bär skolböcker i? A backpack

Citat

“Learning a new language is like opening a door to a new world.” – Unknown
Den här lektionen hjälper eleverna öppna dörren till engelskan genom att lära sig ord de kan använda i sin vardag i skolan.

“Children learn best through play and interaction.” – Dr. Maria Montessori
Lektionen bygger på lekfulla inslag såsom memoryspel och sång som stärker språkinlärningen och gör den engagerande för sexåringar.


Modern Tillbaka-knapp