Planering. Engelska. Språkförståelse och kommunikation. v. 10 – v. 20. [Åk. 1 – 3]

Veckoplanering

Årskurs:

2

Ämne:

Engelska

Tema:

Språkförståelse och kommunikation

Denna planering syftar till att utveckla elevernas språkförståelse och kommunikativa färdigheter i engelska genom olika aktiviteter och teman.

1. Introduktion till grundläggande engelska fraser och ord

Undervisningen under dessa veckor syftar till att eleverna ska lära sig grundläggande engelska ord och fraser. Genom sång, spel och interaktiva övningar kommer eleverna att repetera och förstärka sin förståelse för viktiga begrepp i språket.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Ord och fraser för att kunna uttrycka behov och tankar. Eleven kan använda och förstå enkla fraser.

(Lgr 22, Engelska, åk 1-3)

v. 10 – Introduktion till engelska fraser (6/3-12/3)
  • Lektion 1 – Introduktion till engelska hälsningar och presentationsfraser.
  • Lektion 2 – Praktiska övningar och sång för att förstärka inlärningen.
v. 11 – Temat “Familj” (13/3-19/3)
  • Lektion 1 – Introduktion av familjemedlemmar och beskrivningar.
  • Lektion 2 – Skapande av en familjeträd och presentation av varje medlem.
v. 12 – Temat “Hus och hem” (20/3-26/3)
  • Lektion 1 – Ord för rum och möbler i hemmet.
  • Lektion 2 – Rollspel: “Välkomna till mitt hem”.
v. 13 – Temat “Djur” (27/3-2/4)
  • Lektion 1 – Djurnamn och ljud.
  • Lektion 2 – Presentera ett favoritdjur på engelska.

2. Vidareutveckling av läsförståelse och enkel skrivförmåga

Denna del av planen syftar till att eleverna skall förbättra sin läsförståelse och lär sig att skriva korta meningar på engelska. Aktiviteter kommer att involvera läsning av korta texter och kreativa skrivuppgifter.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsning av korta texter och produktion av egna texter. Eleven kan skriva enkla meningar och förstå korta texter.

(Lgr 22, Engelska, åk 1-3)

v. 14 – Läs och skriv om favoritlek (3/4-9/4)
  • Lektion 1 – Läsning av en kort text om lekar.
  • Lektion 2 – Skriva en mening om sin favoritlek.
v. 15 – Läs och skriv om intressen (10/4-16/4)
  • Lektion 1 – Läsning av texter om intressen.
  • Lektion 2 – Skriva om sina egna intressen i korta meningar.

3. Temat “Årstider och väder”

Undervisningen fokuserar på att eleverna lär sig ord och fraser knutna till årstider och väder. Aktiva studier och diskussioner kommer att ingå för att förstärka inlärningen.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Ordförråd kring årstider och väder. Eleven kan använda ord kopplade till årstider och väder i meningar.

(Lgr 22, Engelska, åk 1-3)

v. 16 – Väder och årstider (17/4-23/4)
  • Lektion 1 – Samtala om väder och årstider.
  • Lektion 2 – Gå ut och observera vädret, skriva små anteckningar.
v. 17 – Projekt om årstider (24/4-30/4)
  • Lektion 1 – Grupper skapar affischer om årstider.
  • Lektion 2 – Presentation av affischerna.

4. Sammanfattning och repetition samt avslutande aktiviteter

Under dessa veckor kommer eleverna att få möjlighet att repetera vad de lärt sig och genomföra olika aktiviteter för att förstärka sin kunskap.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Repetition av tidigare teman och aktiviteter. Eleven visar förståelse för det lärda materialet genom att delta i aktiviteter.

(Lgr 22, Engelska, åk 1-3)

v. 18 – Repetera teman (1/5-7/5)
  • Lektion 1 – Repetitionsaktiviteter för alla teman.
  • Lektion 2 – Lekar kopplade till lärandet.
v. 19 – Utvärdering och delprov (8/5-14/5)
  • Lektion 1 – Förberedelser för delprov.
  • Lektion 2 – Delprov: munnligt och skriftligt.
v. 20 – Avslutningsaktiviteter (15/5-21/5)
  • Lektion 1 – Roliga aktiviteter med engelska spel.
  • Lektion 2 – Utvärdera året och fira framgångar.

Uppföljning

Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
  • ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen

Modern Tillbaka-knapp