Kompakt AI-Knappmeny

[Planering]. Engelska. The Social Dilemma – social media and society. (1 v.). [Gymnasiet]

Ärskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: The Social Dilemma – social media and society

Block Tema Veckor
1 Translation and discussion v. 1

Ämnesblock 1: Translation and discussion of “The Social Dilemma” text

Detta block syftar till att utveckla elevernas förmåga att översätta komplexa texter från svenska till engelska med korrekt språkbruk och anpassning av innehåll för målgruppen. Fokus ligger på att förstå och återge centrala begrepp kring sociala medier, algoritmer och deras påverkan. Vidare tränas elevernas förmåga att diskutera och reflektera över frågor om teknik, samhälle och etik på engelska.

Betygskriterierna som blocket särskilt tränar är förmågan att uttrycka sig välstrukturerat och nyanserat i både tal och skrift samt att förstå och bearbeta texters innehåll och budskap.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Läsa och analysera olika slags texter för att förstå budskapet. Eleven kan i huvudsak förstå och tolka innehållet i varierande texter. Eleven kan med relativt god säkerhet tolka och analysera texter.
Muntlig och skriftlig framställning av ämnesrelaterade texter. Eleven kan formulera sig enkelt och begripligt i skrift och tal. Eleven kan uttrycka sig ganska tydligt och med viss nyans i tal och skrift.

[Källa: Gy11, Engelska 5, Gymnasiet]

v. 1 – Translation and discussion (date)

  • Introduction to the task: Present the Swedish text about “The Social Dilemma” and outline objectives.
  • Lesson 1: Translate the text together, focusing on key vocabulary and concepts.
  • Lesson 2: Individual or paired translation work, with teacher support.
  • Reflection: Discuss questions raised by the text, encouraging students to express opinions in English.
  • Homework: Prepare a short written response (ca 100 words) on one of the questions from the text.

Engelsk översättning av texten:

“The Social Dilemma” highlights how social media influences us both consciously and subconsciously, and how algorithms can be used to manipulate us. The film raises important questions about our relationship with technology and how we can protect ourselves. Here are some questions the film brings up:

Questions about usage and addiction:

  • How does your use of social media affect your daily life, mood, and relationships?
  • Do you think you are addicted to social media? If yes, how do you notice it?
  • What do you think are the main reasons you use social media?
  • How can you reduce your use of social media and regain more control over your life?

Questions about manipulation and algorithms:

  • How do algorithms on social media work, and how do they influence your experience and decisions?
  • How can social media manipulate us, and what tools do they use to do so?
  • How can we become more aware of manipulation and protect ourselves from its effects?
  • What do you think about the “personal” information social media collects about us?

Questions about information dissemination and trust:

  • How does social media affect the spread of information and our trust in different sources?
  • How can we become more critical in handling information on social media, and how can we distinguish fake news from true news?
  • Which sources of information are you most willing to trust, and why?

Questions about politics and society:

  • How does social media affect political debates and societal issues?
  • How can we use social media constructively to create positive changes in society?
  • How can we ensure that social media is not used to spread hate propaganda or negatively influence elections?

Questions about the future:

  • What do you think about the future of social media, and what challenges and opportunities can we expect?
  • What can we do to create a more positive and ethical use of social media?
  • How can we ensure that the development of technology serves us humans, and not the other way around?

Modern Tillbaka-knapp