body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}
h4 {
font-size: 18px;
font-weight: bold;
}
.instruction-box {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
margin: 20px 0;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Engelska
Årskurs: Åk 9
Tid: 50 minuter
Översikt
Denna lektionsplanering fokuserar på att stärka grundläggande engelskt ordförråd för att beskriva personliga egenskaper. Den är anpassad för elever med ADHD och dyslexi.
Mål
Aktiviteter
1. Introduktion till ordförråd
- Diskutera olika personliga egenskaper.
- Ge exempel på adjektiv som beskriver människor.
2. Gruppdiskussion
- Eleverna arbetar i små grupper för att diskutera sina egna egenskaper.
- Varje grupp presenterar sina resultat för klassen.
3. Skriftlig övning
- Eleverna skriver en kort text om sig själva med fokus på deras personliga egenskaper.
- Ge feedback på texterna i par.
Bedömning
Kriterier | Uppfyller | Ej uppfyller |
---|---|---|
Förmåga att använda ordförråd | Visar god förståelse och användning av adjektiv. | Har svårt att använda rätt adjektiv. |
Engagemang i diskussioner | Aktivt deltagande i gruppdiskussioner. | Visar lite eller inget engagemang. |
Frågor till eleverna
- Vilka egenskaper tycker du är viktigast hos en vän?
- Hur skulle du beskriva dig själv med tre adjektiv?
Avslutning
Sammanfatta lektionen och diskutera vad eleverna har lärt sig.
“`