Årskurs: 3
Ämne/Kurs: Försäljning och service, Entreprenörskap
Tema: Entreprenörskapets grunder, Projektplanering, Cafédrift, Avslut och utvärdering, Företagsekonomi och lagar
Block 1: v.34–39
Denna första del introducerar eleverna till entreprenörskapets grunder samt dess betydelse för individer, organisationer och samhällen. Fokus är att förstå och diskutera vad entreprenörskap innebär och vilka möjligheter det kan skapa. Momenten lägger grund för det kommande praktiska arbetet.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
1 | Vad är entreprenörskap? | v.34 |
2 | Entreprenörskapets roll i samhället | v.34 |
3 | Idéutveckling – tänka kreativt | v.35 |
4 | Från idé till handling – projektstart | v.35 |
5 | Organisering och roller i projekt | v.36 |
6 | Mål och syften med ett projekt | v.36 |
7 | Miljö och hållbarhet inom entreprenörskap | v.37 |
8 | Reflektion kring entreprenörskap | v.39 |
Lektion 1
Introduktion till entreprenörskap: Eleverna får lära sig vad entreprenörskap är, varför det är viktigt och vilka olika former det kan ta. Diskussioner och exempel kopplas till elevernas egna erfarenheter och tankar.
Lektion 2
Fokus på entreprenörskapets betydelse för samhällen och organisationer. Vi använder exempel på företag och projekt som påverkar olika delar av samhället för att skapa förståelse.
Lektion 3
Idéutveckling och kreativitet: eleverna tränas i att tänka fritt och komma på nya idéer som kan bli grunden för egna projekt.
Lektion 4
Eleverna lär sig hur man går från idé till handling, inklusive vilka steg som krävs för att starta ett projekt eller företag.
Lektion 5
Genomgång av hur man delar upp arbete och roller för att jobba bra i grupp. Eleverna får diskutera arbetsfördelning.
Lektion 6
Målsättning och syfte med projekt: att sätta upp realistiska mål som hjälper elever att driva projektet framåt.
Lektion 7
Diskussion kring miljö och hållbarhet i entreprenörskap, vilket är viktigt för dagens företagande.
Lektion 8
Reflektioner och sammanfattning av blocket för att befästa förståelsen.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
1-8 | Entreprenörskapets roll och betydelse för individer, företag och samhällen. Planering av projekt. | Eleven kan genomföra en enkel beskrivning av vad entreprenörskap innebär. |
[Gy11 Försäljning och service, Entreprenörskap, Åk 3]
Block 2: v.51–v.1
Planering av caféprojektet: eleverna lär sig hur de konkret planerar och organiserar caféverksamheten som de kommer driva praktiskt från v.2.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
9 | Projektplanering för caféet | v.51 |
10 | Budget och ekonomi i caféprojektet | v.51 |
11 | Marknadsföring och kundrelationer | v.52 |
12 | Risker och säkerhet | v.52 |
13 | Fördelning av arbetsuppgifter | v.1 |
14 | Logistik och inköp | v.1 |
Lektion 9
Eleverna lär sig upprätta en tydlig projektplan med mål, aktiviteter och tidslinje för caféverksamheten.
Lektion 10
Grundläggande budgetarbete, hur kostnader och intäkter planeras och hålls koll på.
Lektion 11
Marknadsföringsinsatser och hur man kommunicerar med kunder för att skapa intresse.
Lektion 12
Genomgång av relevanta risker och hur eleverna säkerställer trygg arbetsmiljö på caféet.
Lektion 13
Klara ansvarsområden och arbetsfördelning mellan eleverna i projektet.
Lektion 14
Logistik kring inköp, lagring och hantering av varor.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
9-14 | Planering och organisering av projekt eller fiktivt företag, budget, marknadsföring och logistik. | Eleven kan göra en enkel projektplan med målsättning och roller i gruppen. |
[Gy11 Försäljning och service, Entreprenörskap, Åk 3]
Block 3: v.2–v.7
Genomföra caféprojektet. Praktiskt arbete med drift och kundbemötande, försäljning och service i caféet.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
15 | Start av caféverksamhet | v.2 |
16 | Kundbemötande och service | v.2 |
17 | Försäljning och kassahantering | v.3 |
18 | Samarbete och kommunikation | v.3 |
19 | Problemlösning i caféet | v.4 |
20 | Kvalitetskontroll och hygien | v.4 |
21 | Kundfeedback | v.5 |
22 | Justering av arbetsprocesser | v.5 |
23 | Marknadsföring på plats | v.6 |
24 | Ekonomisk uppföljning | v.6 |
Lektion 15
Officiell start av caféet där eleverna praktiserar alla delar av verksamheten och tar ansvar.
Lektion 16
Fokus på kundbemötande och hur god service bidrar till framgång.
Lektion 17
Övning i kassahantering och hantering av pengar inom försäljning.
Lektion 18
Teamarbete och kommunikation är viktiga för att lösa problem fort.
Lektion 19
Eleverna får träna på att lösa hinder och problem som dyker upp i vardagen.
Lektion 20
Hygien och kvalitetssäkring är viktigt inom matservice och är obligatoriskt.
Lektion 21
Insamling av kunders åsikter och respons för att kunna förbättra verksamheten.
Lektion 22
Eleverna arbetar med att förbättra arbetsrutiner baserat på feedback.
Lektion 23
Praktisk marknadsföring på plats för att locka kunder.
Lektion 24
Lär sig att följa upp ekonomi i verksamheten; intäkter, kostnader och resultat.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
15-24 | Genomförande av projekt, kundservice och ekonomihantering. | Eleven kan driva ett enkelt projekt och hantera kundkontakter. |
[Gy11 Försäljning och service, Entreprenörskap, Åk 3]
Block 4: v.8–v.12
Avsluta och utvärdera caféprojektet. Eleverna reflekterar över arbetet, vad som fungerade och vad de kan förbättra.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
25 | Projektavslut och rapportering | v.8 |
26 | Utvärdering och reflektion | v.8 |
27 | Gruppdiskussion om erfarenheter | v.9 |
28 | Presentation av resultat | v.9 |
29 | Dokumentation och arkivering | v.10 |
Lektion 25
Eleverna sammanfattar och dokumenterar projektets gång och resultat.
Lektion 26
Reflektion kring styrkor och svagheter i arbetet och vad de lärt sig.
Lektion 27
Diskussion i grupp om lärdomar och eventuella förbättringar.
Lektion 28
Presentera projektet muntligt för klassen eller annan publik.
Lektion 29
Säkerställa att dokumentation sparas för framtida bruk.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
25-29 | Utvärdering av projekt och redovisning. | Eleven kan reflektera över och redovisa sina erfarenheter. |
[Gy11 Försäljning och service, Entreprenörskap, Åk 3]
Block 5: v.13–v.25
Företagsekonomi, lagar och regler som rör företagande. Kopplar teorin till praktiska exempel och erfarenheter från caféprojektet.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
30 | Företagsekonomins grunder | v.13 |
31 | Budget och bokföring | v.13 |
32 | Lagar och regler för företagande | v.14 |
33 | Hur man skyddar idéer och produkter | v.14 |
34 | Arbetsmiljö och säkerhet | v.15 |
35 | Skatter och avgifter | v.15 |
36 | Marknadsföring och kundrelationer teoretiskt | v.16 |
37 | Kommunikation i företaget | v.16 |
38 | Hållbarhet och etik i företagandet | v.17 |
39-46 | Fördjupning i ekonomiska metoder | v.17–v.25 |
Lektion 30
Introduktion till företagsekonomi – varför det är viktigt och vad det innebär.
Lektion 31
Eleverna lär sig grundläggande budget och hur bokföring fungerar.
Lektion 32
Genomgång av viktiga lagar och regler för olika typer av företag.
Lektion 33
Hur man kan skydda sina idéer, patent och varumärken.
Lektion 34
Arbetsmiljölagstiftning och säkerhetsrutiner på arbetsplatsen.
Lektion 35
Grundläggande kunskaper om skatter och avgifter.
Lektion 36
Teori om marknadsföring och kundrelationer kopplat till företagande.
Lektion 37
Kommunikation internt i företaget och med kunder.
Lektion 38
Diskussion om hållbarhet och etik i företagande i relation till caféprojektet.
Lektion 39-46
Fördjupad studie i ekonomiska metoder inklusive kapital, kalkylering och ekonomisk planering.
Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|---|
30-46 | Företagsekonomi, lagar, regler samt skydd av idéer och produkter. | Eleven har grundläggande kunskaper om ekonomi, lagar och hur idéer skyddas. |
[Gy11 Försäljning och service, Entreprenörskap, Åk 3]