Kompakt AI-Knappmeny

Planering. Funktionsförmåga. Livsvillkor och möjlighet till utveckling, samt lagar och bestämmelser. v. 47 [Gymnasiet]

# Veckoplanering
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Funktionsförmåga
**Tema:** Livsvillkor och möjlighet till utveckling, samt lagar och bestämmelser

Denna veckoplanering syftar till att fördjupa förståelsen för livsvillkor och utvecklingsmöjligheter relaterade till samhällsstöd och service, samt att belysa relevanta lagar och konventioner, inklusive FN:s konvention om barnets rättigheter och konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

## 1. Lagar och bestämmelser inom funktionsförmåga och rättigheter
Undervisningen under denna vecka syftar till att ge en djupare insikt i centrala lagar och bestämmelser som styr området funktionsförmåga, inklusive FN:s konventioner och deras intentioner. Eleverna kommer att diskutera hur dessa lagar påverkar individer med funktionsnedsättning och det stöd som ges av samhället.

### v. 47 – Lagar och rättigheter för personer med funktionsnedsättning (18/11)
– Lektion 1 – Introduktion till FN:s konvention om barnets rättigheter och dess tillämpning.
– Lektion 2 – Genomgång av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
– Lektion 3 – Diskussion kring svenska lagar och bestämmelser som påverkar funktionshindrade.
– Lektion 4 – Grupparbete: Fallstudier om individer som påverkas av dessa lagar.

### Röd dag och temadagar
– [Temadag] – Internationella dagen för personer med funktionsnedsättning (3/12). Denna planering fokuserar på samhällets stöd och möjligheter till utveckling för personer med funktionsnedsättning, samt att belysa relevanta lagar som agerar som skyddsnät för dessa individer.

## Uppföljning
Nyckelord:
📄 Word – Skapar ett dokument.
🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
➡️ Nästa – Fortsätt planeringen


Modern Tillbaka-knapp