Veckoplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Fysik
Tema: Astronomi och hållbar utveckling
Denna planering syftar till att ge eleverna grundläggande kunskaper om fysikens begrepp och fenomen, med fokus på universums uppkomst och strukturer samt energins flöde och oförstörbarhet. Eleverna kommer också att arbeta med att resonera kring energi ur ett samhälleligt och miljöperspektiv.
1. Introduktion till astronomi och universums uppkomst
Undervisningen denna vecka syftar till att ge eleverna en förståelse för universums uppkomst och utveckling. Genom att studera olika teorier och observationer får eleverna en inblick i astronomins grundläggande begrepp.
v. 48 – Introduktion till astronomiska begrepp (27/11-3/12)
- Lektion 1 – Universums födelse och Big Bang
- Lektion 2 – Stjärnor, galaxer och kosmos
- Lektion 3 – Observationer och telescopers betydelse
Källhänvisning: (Lgr 22. Fysik, åk 7-9)
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Grundläggande begrepp inom astronomi | Eleven visar grundläggande kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller. |
2. Universums uppbyggnad och struktur
Under dessa veckor kommer fokuset att ligga på hur universum är organiserat och hur olika himmelska objekt samverkar. Eleverna kommer att lära sig om gravitation och dess betydelse.
v. 49 – Universum och dess strukturer (4/12-10/12)
- Lektion 1 – Gravitation och himlakroppars rörelse
- Lektion 2 – Galaxer och stjärnsystem
- Lektion 3 – Exoplaneter och deras betydelse för liv
Källhänvisning: (Lgr 22. Fysik, åk 7-9)
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Universums struktur och himmelska objekt | Eleven beskriver och förklarar fysikaliska fenomen i naturen och samhället. |
3. Hållbar utveckling och energins flöde
Det tredje blocket kommer att fokusera på hållbar utveckling och energins olika former. Eleverna kommer att få en djupare förståelse för energi i samhällsperspektiv.
v. 50 – Hållbar utveckling och energi (11/12-17/12)
- Lektion 1 – Energi och dess olikaFormer
- Lektion 2 – Oförstörbarhet och energikvalitet
- Lektion 3 – Energi i samhälle och miljö
Källhänvisning: (Lgr 22. Fysik, åk 7-9)
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hållbar utveckling och energi | Eleven resonerar i frågor som rör energi, teknik och miljö med viss naturvetenskaplig underbyggnad. |
Lov och relevant information under perioden
- Ingen röd dag eller lov under planeringen.
Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
- ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen