Veckoplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Geografi
Tema: Energi och hållbar utveckling
Denna planering syftar till att ge eleverna en djupare förståelse för energikällor, hållbar utveckling samt de utmaningar och möjligheter som dessa områden medför. Genom diskussioner, aktiviteter och projekt ska eleverna utveckla sin förmåga att analysera och föreslå hållbara lösningar på energirelaterade problem.
1. Översikt av energisystem och hållbara alternativ
Undervisningen under dessa tre veckor syftar till att ge en grundläggande förståelse för olika energikällor och deras påverkan på miljön. Eleverna kommer att studera fossila bränslen, förnybara energikällor samt hur dessa alternativ påverkar hållbar utveckling.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skillnader mellan olika energikällor och deras miljöpåverkan. | Eleven kan redogöra för skillnader mellan förnybara och icke-förnybara energikällor. |
(Lgr 22, Geografi, åk. 7-9)
v. 48 – Introduktion till energi och hållbar utveckling (27/11-3/12)
– Lektion 1 – Introduktion till energikällor och deras betydelse för samhället.
– Lektion 2 – Diskussion om hållbar utveckling och förnybara resurser.
– [Temadag] – Internationella klimatdagen (1/12).
v. 49 – Fossila bränslen och deras påverkan (4/12-10/12)
– Lektion 3 – Fördjupning i fossila bränslen och miljöeffekter.
– Lektion 4 – Fallstudie: Olönligt fiske och oljeutvinning.
– Lektion 5 – Gruppdiskussioner om övergång till förnybara energikällor.
v. 50 – Förnybar energi och framtiden (11/12-17/12)
– Lektion 6 – Inventering av förnybara energikällor i Sverige.
– Lektion 7 – Skapa affischer om förnybara energikällor och deras fördelar.
– Lektion 8 – Sammanfatta lärdomar och diskutera framtida utmaningar.
– [Röd dag] – Luciadagen (13/12).
Uppföljning
Uppge ett nyckelord nedan så utför jag det.
– 📄 Word – Skapar ett dokument.
– 🔧 Utveckla – Utökade lektionsbeskrivningar
– ➡️ Nästa – Fortsätt planeringen